عنوان پایان‌نامه

اندیشه سیاسی محمد تقی مصباح یزدی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اندیشه سیاسی محمد تقی مصباح یزدی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3615;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64496;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3615;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64496
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    احسان کیانی
    استاد راهنما
    داود فیرحی

    دهه چهل خورشیدی را بی‌شک می‌بایست مهم‌ترین مقطعِ تاریخ معاصر ایران تلّقی کرد. تحوّلات اجتماعی و سیاسی که در آن دوره به وقوع پیوست هم‌چنان بر جامعه ایران سیطره افکنده است. قیام پانزده خرداد 1342 نقطه عطف این تحوّلات بود زیرا به سان مُهر پایانی بر فعالیّت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز و آغاز حرکت‌های سیاسیِ رادیکال بود که به سقوط دولت پهلوی منجر شد. دلیل تأثیرگذاری این قیام نسبت به نمونه‌های مشابهِ پیش از آن، ورود مستقیم مجتهدان دینی به عرصه فعالیّت‌های سیاسی می‌باشد. این مسئله موجب شد اسلامِ سیاسی به مثابه یک گفتمان جدید در برابر اسلامِ سنّتی(و نه اسلام غیرسیاسی) قد برافرازد و پیروان آن به نظریه‌پردازی برای آن بپردازند. پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیّت نظریه ولایت فقیه نیز بر اهمیّت اسلامِ سیاسی می‌افزاید. در این میان، محمّدتقی مصباح‌یزدی به عنوان فقیهی که خوانش منحصر به فردی از نظریه ولایت فقیه ارائه کرده از اهمیّت بسیاری برخوردار است. در این پژوهش تلاش شده با بهره‌گیری از رویکرد تفسیر قصد از کوئنتین اسکینر به بررسی کُنش‌های کلامیِ آیت‌الله مصباح از 1342 تا 1392 پرداخته تا مبانی اندیشه سیاسیِ او در زمینه و زمانه وی بررسی شود. در این رویکرد بر قصد مؤلف از صورت¬بندی¬های نظری و سیاسی در آثار و مکتوباتش تمرکز می‌شود و در پی آن هستیم که مؤلف در سیر کُنش فکری و سیاسی خویش، در پی مواجهه با چه مفصل¬بندی¬های نظریِ سیاسی دیگر و در پی ترویج یا نقد چه اندیشه‌ها و گفت‌وگو با چه اندیش‌مندانی بوده است. در این پژوهش فرض شده که آقای مصباح‌یزدی در تقابل با اندیشه‌های تلفیقی و برداشت‌های نوگرایانه از اسلام، به سوی ناب‌گرایی یا بنیادگرایی دینی گرایش یافته است و سعی در حفظ اصالت و هویّت بنیادین ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی دارد.
    Abstract
    No doubt that sixties is the most important section of Iranian contemporary history. Social and political upheavals that occurred during that period, so pervades on Iran’s society. Riot of January 5, 1963 is milestone of this upheavals, as the end of peaceful activities and beginning radical political movements that led to fall of the Pahlavi’s government. This riot is more effective compared to same cases in its past, because mujtaheds entry to political activities directly. This issue caused that Political Islam as a discourse raised against the seminary’s Traditional Islam(not non-political Islam) and its followers theorized to it. Victory of Iranian Islamic Revolution and Governance of Velayat Faqih’s theory, Add to the importance of political Islam. MohammadTaghi Mesbah-e-Yazdi as a clergyman that offers unique readings about Velayat Faqih is important. So is tried in this research to study his speech acts from 1963 to 2014 with using intention’s hermeneutics of Quentin Skinner to review his political thought’s basic in his context and age. this paradigm is focused on author’s Intention of political and theoretical formulations in his works and books to understand he in his garlic of intellectual and political action faced which articulation of political ideas and to know he promoting or criticizing which ideas and dialoguing which thinker. In this study is assumed that Mr Mesbah-e-Yazdi has tendency to religious fundamentalism against modern interpretations of religion and tries to keep of Islamic values’s originality.