عنوان پایاننامه
اسطوره در مقام گفتمان
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 6012د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40776
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۸۷
- دانشجو
- پیمان کی فرخی
- استاد راهنما
- علی افخمی
- چکیده
- در این پژوهش موضوع مورد نظر ما ارتباط بین اسطوره و گفتمان و سازوکار آنها بود. اسطوره ها شناخت هایی چندین هزارساله هستند که به مرورزمان شکلگرفتهاند، و هنوز در زندگی انسان مؤثرند و از آنها الهام گرفته می شود. فرض ما این بود که اسطوره پادشاهی در مقام گفتمان از سازوکار لازم برخوردار بوده است است. به همین دلیل در ابتدا از نظرِ شناختی، تبیینی در مورد مفاهیم، مضامین و مقولات مطروحه در هر دو موضوع صورت گرفت، تا مواد لازم برای تحلیل در اختیار باشد. از همین جهت در فصل دوم سعی شد تا انسجامی بین ادبیات تحقیق برقرار باشد. با اشارههای اجمالی به تحقیقات موثق هر موضوع، نظرات اندیشمندان حایز اهمیت در موضوعات اسطوره و گفتمان را مطرح کردیم. در موضوع اسطوره آنچه که منتج از آرایِ کاسیرر بود، تأثر حسیِ بیواسطهایِ کلگرا، همبستگیِ همدلانه و عاری از نظام های انتزاعیِ علت و معلولی بود در قالب روایاتِ اسطورهای. در موضوع گفتمان نیز آرای تونآدریانوس واندایک تا جایی که منابع در دسترس بود مطرح شد. در بخش تجزیه و تحلیل به دنبال ردیابی اسطوره ها و گفتمان های منتج از آن، مختصری از تاریخ زندگی قبیله ای-کوچ نشینی را مطرح کردیم. نظر ژرژ دومزیل با تأکیدی که مهرداد بهار بر آن می کند، گواه آن است که اسطوره های ایرانی ایدیولوژی های سه بخشی هستند و پی در پی در تاریخ اندیشه ی فلسفی-سیاسی ایران، گفتمان فره ایزدی با اقتدار و به عنوان تنها شق موجود مطرح و از آن دفاع شده است. نظر ما بر این بود که فره ایزدی، بر پایه هایِ ایدیولوژیِ قدرتِ مطلقه یِ پادشاهی مستقر بوده است و از طرف دیگر فره ایزدی هیچ گاه با ساخت معنایی همپایه ای برخورد نداشته و در این وادی بدون رقیب به اسطوره ای در مقام گفتمان بدل گشته است. با در نظر گرفتن اجمالی می توان تصور کرد که چگونه وحدت یک اجتماع به جای استواری بر اندیشه ای واحد و مشترک، بر پایه ی عاطفه ی اسطوره ای مشترک بوده است. کلمات کلیدی: اسطوره، گفتمان، ایدیولوژی، شناخت.