عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات در توانمندی روانشناختی دبیران مدارس متوسطه منطقه ۶ تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات در توانمندی روانشناختی دبیران مدارس متوسطه منطقه ۶ تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64191
    تاریخ دفاع
    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    جواد پورکریمی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با توانمندی روانشناختی دبیران مدارس متوسطه منطقه 6 تهران انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و حجم نمونه آن 293 نفر است که با روش نمونه گیری خوشه¬ای انتخاب شده¬اند. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه سواد ICT زارع مقدم (1392) که از مدل رادوان و کاتز (2010) اقتباس شده است و پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) استفاده شده است. برای تحلیل داده¬ها در این پژوهش از آمار توصیفی، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون شفه و رگرسیون و ... استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که میزان سواد ICT دبیران در سطح متوسط می¬باشد. همچنین میانگین توانمندی روانشناختی در سطح 01/0 معنی¬دار بوده و وضعیت آن در سطح بالای متوسط است. نتایج نشان داد سواد ICT و توانمندی روانشناختی دبیران منطقه 6 تهران، با ضریب همبستگی 580/0 و سطح معنی-داری 01/0 با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری دارند. بین سواد ICT و جنست، نوع مدرسه محل خدمت، سال اخذ مدرک تحصیلی، سن و سابقه تدریس تفاوت معنادار در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین بین سواد ICT و مدرک تحصیلی دبیران تفاوت معناداری وجود ندارد. بین توانمندی روانشناختی دبیران زن و مرد تفاوت معنی¬دار در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین بین توانمندی روانشناختی دبیران و نوع مدرسه محل خدمت، مدرک تحصیلی، سال اخذ مدرک تحصیلی، سن و سابقه تدریس تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس آزمون رگرسیون مولفه¬های خلق کردن و ارتباط برقرار کردن از سواد ICT می¬توانند پیش-بینی کننده توانمندی روانشناختی دبیران باشند. کلید واژه ها: سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندی روانشناختی، دبیران مدارس متوسطه
    Abstract
    Abstract This study aimed to investigate the relationship between literacy of Information and Communication Technology (ICT) and psychological empowerment of zone 6 high school teachers. The research method is descriptive and correlation and sample size is 293 teachers who were selected by clustering sampling. For collecting data, ICT literacy questionnaire of Zare moghaddam(2013) and psychological empowerment questionnaire of Spreitzer and Mishra(1997) were used. For analyzing data, Kolmogroph- Smornov test, T- test, Pearson correlation test, one path variance analysis, Cheffeh and Regression test were used. The results have shown that literacy of ICT is theatrical mean. Also, mean of psychological empowerment was significant in level 0/01 and its status is above of theatrical mean and ICT literacy and psychological empowerment was significant and meaningful with correlation coefficient 0/580 and significant level 0/01 between of high school teachers. There is significant difference between literacy of ICT and sex, type of school, year of graduation, age and background of teaching in level 0/01. Also, there isn’t significant difference between literacy of ICT and graduation degree of teachers. There is significant difference between psychological empowerment of men and women teachers in level 0/01. Similarly, there isn’t significant difference between psychological empowerment of teachers and type of school, place of service, graduation degree, year of graduation, age and years of service. Based on regression test, indices of creating and communicating from ICT literacy are predicators of psychological empowerment of teachers. Keywords: Information and Communication Technology Literacy, Psychological Empowerment, Teachers of High School