عنوان پایان‌نامه

برساخت اجتماعی-فنی هویت مربوط به علم فناوریهای اینترنت محور: پژوهشی انسان شناختی درباره هویت صورت بندی شده حول محور علم فناوریهای Iphone و ipad در شهر تهران




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74738;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4870;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74738;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4870
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    ابوعلی ودادهیر

    تکنولوژی صرفاً یک امر خنثی نیست و پیامدهای اجتماعی گسترده¬ای با خود دارد. ازاین‌رو در انسان‌شناسی علم و تکنولوژی به تأثیر و تأثرات دوجانبه انسان بر روی تکنولوژی و تکنولوژی بر روی انسان توجه ویژه‌ای می‌شود. پژوهش پیش رو در چارچوب مطالعات علم و فناوری موجود در انسان‌شناسی علم و تکنولوژی به مطالعه تکنولوژی‌های ارتباطی اطلاعاتی در وجه عام و مطالعه بر روی آیفون و آیپد، به عنوان دو نمونه بسیار مهم از اینگونه تکنولوژی‌ها، در وجه خاص اختصاص دارد. برای این مهم، ابتدا از نظریات گوناگون در زمینه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی و نیز انسان‌شناسی علم و تکنولوژی سود جسته‌ایم. نظریات متفاوت فیلسوفانی نظیر هایدگر را در کنار کار جامعه‌شناسانی نظیر کاستلز و نظریه‌پردازان مطالعات علم و تکنولوژی جدید، نظیر ترکل، به بحث گذاشته‌ایم. عمده میدان موردتوجه ما در این پژوهش شهروندان تهرانی مصرف‌کننده این‌گونه تکنولوژی‌ها بوده‌اند. این مطالعه به شیوه کیفی انجام‌شده است و روش اصلی آن اتنوگرافی نظام‌مند و تفسیری است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه به‌صورت اعم و به‌صورت جزئی‌تر از مشاهده، سود جسته‌ایم. پس از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌های به‌دست‌آمده به شیوه تحلیل محتوای متعارف کدگذاری شده و پس از دسته‌بندی به‌صورت تم‌ها و مقولات درآمده‌اند. تم‌های به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: الگوی مصرف، ابعاد برتری آیفون، دلالت‌های فرهنگی آیفون، تأثیر آیفون بر روی مصرف‌کنندگان، تنهایی و صمیمیت، زبان مشترک، رابطه مکان و فضای مجازی و هویت و اینترنت. کلیدواژه‌ها: هویت، تکنولوژی‌های ارتباطی- اطلاعاتی هوشمند، آیفون، آیپد، مصرف، وابستگی، تنهایی
    Abstract
    Abstract: Technology is a big part of culture; hence it is integrated with human life from the very early dawn of the man. Although has its own life and history, Technology has been developed alongside the human history, and has the significant effect on it as well and vice versa. Among all sorts of technology, Information-Communication Technologies(ICTs), because of its narrowness with the meaning space of human mind, plays the giant role in the evolution of man’s world-life. In this Study we focus on ICTs from an Anthropological view as a general, and from the Anthropology of Science and Technology as a concrete point of view. For this matter we have considered the vast range of aspects; From the pure philosophical, such as Heidegger to the applied theories in the several Science & Technology Studies(STS) paradigms as well. In this spectrum, we are mostly inclined to the paradigms of STS and such theorists like Sherry Turkle from M.I.T. which in the last assert that the technology is a social product and has no essence-unlike Heidegger, but function. As we show through this study, every studies in this filed has the very light aspect of technological determinism which emerges from the essence. Our field of study is Tehraninan consummate the brand of Apple’s iPhone and iPad. We deliberately choose this brand, because of their exclusive popularity and effects among our participants. We use qualitative method for our goal in general and interpretive ethnography in particular. We use both interview and observation for gathering data. our means of analyzing our is conventional qualitative content analysis. Themes which emerges from data are as below: Patterns of Consumption, iPhone’s Dominance Features, Cultural Implications of iPhone, The Effects of iPhone on Consumers, Loneliness and Intimacy, Mutual Language, Virtual Space and Identity. Keywords: Identity, ICTs, iPhone, iPad, Consumption, Dependency, Loneliness.