عنوان پایاننامه
ساخت موضوعی برخی افعال در گفتار کودکان فارسی زبان
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65298;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4034
- تاریخ دفاع
- ۲۹ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- حنانه گرجی
- استاد راهنما
- غلامحسین کریمی دوستان
- چکیده
- سخنگویان هر زبان برای صحبت¬کردن یا رساندن پیام مورد نظر خود ساختارهای مختلفی را در گفتارشان به¬کار می¬برند. افعال مختلف دارای ساخت¬های موضوعی مشابه و متفاوتی هستند که در پژوهش حاضر چگونگی نمود تعدادی از آن¬ها در گفتار 105 کودک فارسی¬زبان، در چهار گروه سنی دوساله، سه¬ساله، چهارساله، و پنج¬ساله مطالعه می¬شود. ساخت موضوعی یک فعل به موضوع¬ها یا همان نقش¬های معنایی تجلی¬یافته به صورت گروه¬های اسمی گفته می¬شود. در بحث فراگیریساخت موضوعیبا دو نظریه¬ی اصلی نظریه¬ی فطرت¬گرایی و نظریه¬ی کاربردمحورمواجه هستیم. دو فرضیه¬ی خودپردازش معنایی و خودپردازش نحوی نیز مرتبط با دیدگاه فطرت-گراییهستند؛ که در اولی جهت فراگیری از معنی به نحو، و در دیگری جهت فراگیری از نحو به معنی است.در این پژوهش پس از بررسی داده¬های حاصل از گفتار دگرانگیخته¬ی کودکان به این نتیجهمی¬رسیم که کودکان از همان سنین آغازین(دوسالگی) بر ساخت¬موضوعی افعال احاطه دارند و از دوسالگی تاپنج¬سالگی فرایندتکمیل¬شدن فراگیری ساخت موضوعی صورت نمی¬گیرد. همچنین نتیجه می¬گیریم که کودک همزمان با فراگیری معنای فعل ساخت موضوعی آن را نیز می-آموزد، و دوموضوعی یاسه¬موضوعی بودن فعل تأثیری در فرایند فراگیری آن ندارد. علاوه بر آن از آنجایی که جملات کودکان در هر چهارگروه سنی از لحاظ دستوری(عناصر زمان و تطابق)کامل و یکسان است،می¬توان گفتداده¬های این پژوهش نظریه¬ی فطرت¬گرایی و فرضیه¬ی خودپردازش نحوی را تأیید¬می¬کند. واژه¬های کلیدی: فراگیری ساخت موضوعی، نظریه¬ی فطرت¬گرایی،نظریه¬ی کاربردمحور، فرضیه¬ی خودپردازش معنایی، فرضیه¬ی خودپردازش نحوی،گفتار دگرانگیخته¬.
- Abstract
- Speakers of each language employ various constructions in their speech to communicate their intended meanings. Various verbs have different and similar argument structures; and the present thesis is an attempt to study the argument structure of some of them in the speech of 105 children from 2 to 5 years of age. Argument structure of a verb is made from its arguments or thematic roles which appear as noun phrases. There are two main theories in the acquisition of argument structure: Nativist Theory and Usage-based Theory. Semantic Bootstrapping Hypothesis and Syntactic Bootstrapping Hypothesis are related to Nativist Theory, that according to the former children use meaning to predict syntax and according to the latter they use syntax to predict meaning. In the present thesis, after the review of the data from children’s elicited productions, we conclude that children know the argument structure of verbs from an early age (at the age of 2); that is, from the age of 2 to 5 the process of acquisition in this realm does not change. Furthermore, we come to the conclusion that children learn the meaning of a verb and its argument structure at the same time; and there is no difference in the acquisition process of monadic and dyadic verbs. Moreover, we draw a conclusion from the syntacticly (time and agreement) corrected sentences of all four group of ages that the data of this study approve the Nativist Theory and Syntactic Bootstrapping Hypothesis. Key words: argument structure, acquisition, Nativist Theory, Usage-based Theory, Semantic Bootstrapping Hypothesis, Syntactic Bootstrapping Hypothesis.