بررسی نقش خلاقیت وانگیزشی درونی در پذیرش فناوری معلمان با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63872
- تاریخ دفاع
- ۱۷ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مرتضی بهروزی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش متغیرهای خلاقیت و انگیزش درونی در استفاده و پذیرش فناوری معلمان بر اساس مدل پذیرش فناوری اطلاعات ( TAM) می باشد. عوامل سازنده مدل پذیرش فناوری شامل سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به رایانه، قصد رفتاری و استفاده واقعی می باشد. طرح پژوهش حاضر غیر آزمایشی و به طور دقیقتر طرح همبستگی از نوع تحلیل مسیر می باشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر ابهر تشکیل می دهند. برای بدست آوردن یک نمونه ی مناسب و اعتبار بیشتر یافته ها از روش سرشماری استفاده شده و کل جامعه مورد پژوهش یعنی 385 نفرمورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوی مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که متغیر خلاقیت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر استفاده و پذیرش فناوری معلمان تاثیر داشته است. و متغیر انگیزش درونی اثر غیر مستقیمی بر استفاده و پذیرش فناوری معلمان نداشته و تنها اثر مستقیم آن معنادار می باشد. همچنین اثر متغیر خلاقیت بر انگیزش درونی به صورت مستقیم معنادار بوده ولی یافته ها نشان می دهند که خلاقیت تاثیر غیر مستقیمی بر انگیزش درونی ندارد. به طور کلی در مدل آزمون شده پژوهش حاضر متغیر خلاقیت 49/46 درصد و انگیزش درونی 69/35 درصد از متغیر استفاده واقعی را پیش بینی می کند. بنابراین با توجه به فرضیه های پژوهش این نتیجه گزارش خواهد شد که : متغیرهای خلاقیت و انگیزش درونی به صورت مستقیم بر استفاده و پذیرش معلمان از فناوری تاثیر داشتند ولی متغیر انگیزش درونی به صورت غیر مستقیم هیچ تاثیری بر استفاده و پذیرش معلمان از فناوری نداشته است همچنین متغیر خلاقیت به صورت مستقیم بر انگیزش درونی تاثیر داشته است. کلید واژه ها : خلاقیت، انگیزش درونی، پذیرش فناوری، مدل پذیرش فناوری TAM
- Abstract
- Abstract This research with the objective of determining creativity variables and intrinsic motivation role in using and accepting technology of teachers is based on information technology acceptance model (TAM). Constituent elements of technology acceptance model includes ease of perceived use, perceived profit, attitude toward computer, behavioral intention and actual use. Plan of this research is non-experimental and more exactly is cohesion plan from the path analysis type. The population consist of teachers in secondary level in the city of Abhar. In order to get a useful model and more valuable findings census method was used and all the population i.e. 385 subject were investigated. In order to analyze data, structural equation modeling paradigm (path analysis) was used. Research findings have shown that creativity has effected in using and accepting technology of teachers directly and indirectly and intrinsic motivation variable has no indirect effect on using and accepting technology of teachers and only its direct effect is meaningful. Creativity variables effect on intrinsic motivation was also directly meaningful but findings shows that creativity has no indirect effect on intrinsic motivation. Generally in tested model of this research 46.49% creativity variable and 35.69% intrinsic motivation was predicted from actual use variable. Therefore regarding research premises, this result will be reported that creativity variables and intrinsic motivation had direct effect on using and accepting technology of teachers but intrinsic motivation variable had no indirect effect on using and accepting technology of teachers and also creativity variable had direct effect on intrinsic motivation. Key words: creativity, intrinsic motivation, technology, technology acceptance model