عنوان پایاننامه
بررسیزبان فارسی در اقلیم کردستان عراق و مشکلات کرد زبانان در فراگیری زبان فارسی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3002،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62718
- تاریخ دفاع
- ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی حمدعلی
- استاد راهنما
- منوچهر اکبری
- چکیده
- کار اصلی این رساله بررسی روند زبان فارسی در اقلیم کردستان و بررسی مضامین و محتوای شاعران پارسی گوی کرد زبان کردستان عراق با ذکر اشعاری فارسی شاعران و برخی از مشکلاتی است که دانشجویان کرد زبان درمسیر یادگیری زبان فارسی، با آن روبرو می شوند.برای رسیدن به این هدف نگارنده با استفاده از پرسشنامه ای 13 سوالی و تجزیه و تحلیل آن به بررسی این مشکلات پرداخته است. رساله به پنج فصل تقسیم شده است. در فصل اول مباحث مقدماتی و کلیات مطرح شده است که در آن به منشا کرد، تاریخ زبان فارسی و کردی، تاثیر زبان و ادبیات فارسی بر ادبیات کردی پرداخته شده است.در فصل دوم به روند زبان فارسی در اقلیم کردستانو ترجمه آثار فارسی به کردی و وزن شعر کردی وتاثیر عروض فارسی بر کردی و مضامین اشعار فارسی کردان پارسی گو بررسی شده است.در فصل سوم به مطالبی پیرامون زبان دوم و راهبردهای فراگیری زبان دوم(فارسی) و مشکلات دانشجویان بخش زبان فارسی در فراگیری زبان فارسی پرداخته شده است.در فصل چهارم که در آن فرم پرسش نامه در باب مشکلات و معضلات فراگیری زبان فارسی در میان داشجویان ارائه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته. فصل پنجم در برگیرنده ی نتیجه گیری و پیشنهادهاو فهرست منابع. واژه های کلیدی: اقلیم کردستان عراق، زبان فارسی، پارسی گویان کرد زبان .
- Abstract
- The main purpose of this paper is to study the process of Persian language in Iraqi Kurdistan province and to study the contents of originally Kurdish Persian poets from Iraqi Kurdistan by mentioning the Persian poems of the Poets, and some problems which Kurdish students encounter in their way to learn Persian language. To achieve this goal, the problems have been analyzed by a questionnaire including 13 questions. The paper is divided into 5 chapters. In the first chapter the basic and overall materials have been presented in which the origin of Kurd, the history of Persian and Kurdish languages, the effect of the Persian language and literature on Kurdish literature have been discussed. In chapter 2 the process of Persian language in the Kurdistan region and the translations of Persian works into Kurdish and Kurdish poetry meter and the effect of Persian prosody on Kurdish and the content of Persian poems of Kurdish Persian composers have been studied. In chapter, some subjects on the second language and the guidelines for learning the second language (Persian) and the problems of Persian language department students in learning Persian has been presented. In chapter, the questionnaire forms about the problems of Persian learning among the student have been analyzed. Chapter 5 includes the conclusion and the recommendations and a list of references. Key words: Iraqi Kurdistan region, Persian language, originally Kurdish Persian poets