عنوان پایاننامه
بررسی میزان موفقیت استراتژی های بازاریابی بانکهای خصوصی ایران در دوران رکود اقتصادی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65393
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمدصادق هاشمی
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- مبالغه نیست اگر بگوییم در حال حاضر رکود، مهمترین مسئله پیش روی اقتصاد کشورمان است. مرکز آمار، رشد اقتصادی منفی 4/5 درصد را برای سال 91 و منفی 2/2 درصد را برای سال 92 نشان می دهدکه باهدف گذاری ماده 234 برنامه پنجم توسعه مبنی بر میانگین رشد 8 درصدی فاصله بسیاری دارد. به تازگی (تیرماه 1393)، بسته ای جامع با عنوان «سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود» منتشرشده که ضرورت پرداختن به این موضوع را به خوبی نشان می دهد. در چنین شرایطی استراتژی های بازاریابی بنگاه های اقتصادی به عنوان حلقه واسط بین ایشان و بازارِ راکد موجود، برای مقابله با تهدیدها و بهره برداری از فرصت های احتمالی نقش بسزایی در بقا و رشد آن ها خواهد داشت. دراینبین بانک های خصوصی علاوه بر اینکه بهعنوان بنگاه اقتصادی از رکود تأثیر می پذیرند و استراتژیهای خود را برای تطبیق با شرایط این دوران تغییر می دهند، در ادامه و برون رفت کشور از رکود نیز نقش چشم گیری خواهند داشت. در این پژوهش آثار رکود بر فعالیت بانکهای خصوصی و رفتار مصرف کنندگان ایشان و نیز استراتژیهای بازاریابی این بانک ها در دوران رکود تورمی سال های 91 و 92 با انجام مصاحبه نیمه ساختیافته با 16 نفر از مدیران، کارشناسان و مشاوران صنعت بانکداری و با استفاده از تکنیک تحلیل تم شناساییشده و درنهایت میزان موفقیت این استراتژی ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی شد. نتایج تحلیل تم نشان داد که بهطورکلی رکود بر منابع بانک ها تأثیر مثبت و بر مصارف ایشان تأثیر منفی گذاشته است و لذا اصلی ترین اثر رکود بر بانکهای خصوصی، افزایش ریسک مطالبات معوق و کاهش سودآوری از طریق فعالیت های بانکی بوده است. همچنین در دوران رکود میزان سپرده گذاری های اشخاص حقیقی افزایشیافته و علی رغم کاهش تقاضای تأمین مالی در دوران رکودغیرتورمی به دلیل نگرانی از عدم بازپرداخت، به دلیل بالا بودن نرخ تورم در کشور ما، این تقاضا افزایشیافته است. نتیجه فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیز نشان داد که از میان 14 استراتژی اصلی که بانک ها در دوران رکود به کار گرفته اند، استراتژی بخشبندی مشتریان بر اساس اعتبار و هدفگذاری بر روی مشتریان شناخته شده و کم ریسک تر، موفق ترین و استراتژی افزایش نرخ سود سپرده ها، ناموفق ترین استراتژی از منظر شاخص های سهم بازار، سودآوری و نرخ تسهیلات غیر جاری(NPL) بوده است.
- Abstract
- Iran economy was in stagflation from the period 1391 to 1392. Due to these circumstances, the private banks were affected by the recession. The strategies that a business adopts in such changing environment will have a significiat role in overcoming obstacles like stagflation. In the meantime, the role of marketing strategies as the link between banks and the stagnant market is so important. In this study the marketing strategies of private banks in the depression years 91 and 92 were identified with holding semi-structured interviews with 16 managers, experts and consultants in the banking industry and by using thematic analysis technique. After that, the success of these strategies was evaluated using Analytical Hierarchy Process (AHP) method.The results showed that the private banks used 14 main strategies in that era and “Focusing on lower risk customers” was the most successful strategy and “Increasing deposit gain” was the most unsuccessful one with respecting to market share, profitability and non performing loans (NPL) criteria.