تهیه برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی خدمات توریسم درمانی (مورد مطالعه :شرکت فناوری بن یاخته های رویان
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64475
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مسعود ساده دل
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- گردشگری سلامت و مراقبت¬های بهداشتی یکی از پرسرعت¬ترین رشدها را در گردشگری دنیا دارد. امروزه سفر برای درمان و بازیابی توان ازدسترفته، یکی از مهمترین اهداف گردشگری است. در این پژوهش محقق درصددبهکارگیری مفاهیم علم بازاریابی و بخصوص ارتباطات یکپارچه بازاریابی در صنعت گردشگری سلامت می-باشد. بدین منظور با شناسایی عوامل اصلی تشکیلدهنده برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و نیز شرایط ویژه صنعت گردشگری سلامت، به طراحی برنامه مذکور برای شرکت فناوری بن¬یاخته¬های رویان که در این زمینه فعال میباشد، پرداخته شده¬است. بدین منظور با مطالعات گسترده کتابخانه¬ای، مدل¬های مختلف طراحی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شناسایی و به بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این مدل¬ها پرداختهشده است. مطالعه تجربیات موفق کشورهای دیگر در زمینه ترویج صنعت گردشگری سلامت از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه می¬باشد. در انتهای فصل دو، مدل مفهومی طراحی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر مبنای مدل دانکن و با اعمال تغییراتی از سوی محقق جهت بهینه¬سازی آن در صنعت گردشگری سلامت، ارائهشده است. محقق، در طراحی پرسشنامه جهت بخش¬بندی مخاطبین و شناسایی رفتار و مدل خرید و همچنین رسانه¬های مورداستفاده ایشان، از نظرات خبرگان صنعت و نیز اساتید برجسته دانشگاهی بهره گرفته است. پس از توزیع پرسشنامه بین مشتریان و جمع¬آوری نظرات ایشان، با استفاده از نرم¬افزار SPSS ، مشتریان بر مبنای مزایای مورد انتظار به سه خوشه تقسیم شدند. پس از تعیین این خوشه¬ها، با برگزاری جلسات گروه کانونی متشکل از فعالان و خبرگان بخش¬های مختلف صنعت گردشگری سلامت، راهبردها و راهکارهایی جهت برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان استخراجشده است. درنهایت با استفاده از خروجی¬های فرآیند بخش¬بندی و جلسات گروه کانونی، برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای خدمات توریسم درمانی شرکت فناوری بن¬یاخته¬های رویان، تدوینشده است.
- Abstract
- Abstract: Health tourism has one of the fastest growths in tourism world. Nowadays traveling for treatment and rehabilitation is one of the most important purpose of tourism. This research wants to apply the concepts of marketing science specifically integrated marketing communication (IMC) to health tourism industry. By considering basic constitute blocks of IMC and specific features of health tourism, the above mentioned plan was designed for Royan Stem Cell Technology Company (RSCT .Co), which is active in this field. For this reason, various models of IMC planning were considered and their strengths and weaknesses were identified. Beside this, studying successful experiences of other countries was done. After these steps, conceptual model of IMC planning was proposed based on Duncan model with suggested optimizations by researcher to match with health tourism industry. experts and academic professors comments was exerted in designing questionnaire which is used for segmenting audience, identifying customer’s buying behavior and determining media used by these segments. After collecting customer’s questionnaires and analyzing these with SPSS software, customers was segmented to three clusters based on benefits they expected. After this, focus groups, consisted of experts from different industry sections, was hold to extract strategies and tactics for effective relation with customers. Finally, based on outputs of segmentation process and focus groups, IMC plan was designed for the RSCT.Co. Keywords: Health Tourism, Integrated marketing Communication,Promotional mix,Audience Segmentation, Message Strategy.