عنوان پایان‌نامه

بررسی مسئولیت حقوقی ناشی ازحمل و نقل دریایی کالای خطرناک باتاکیدبرحقوق ایران-انگلیس وقواعدرتردام



    دانشجو در تاریخ ۰۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مسئولیت حقوقی ناشی ازحمل و نقل دریایی کالای خطرناک باتاکیدبرحقوق ایران-انگلیس وقواعدرتردام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81695;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002857;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81695
    تاریخ دفاع
    ۰۹ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    عبدالرضا علیزاده

    گسترش خسارات ناشی از حمل و نقل کالاهای خطرناک قابل مقایسه با سایر انواع کالاها نمی باشد. به همین دلیل باید تمهیدات لازم قانونی خاصی در این خصوص صورت گیرد. از این رو، در اینجا ضمن مداقه در مفهوم کالای خطرناک به بررسی مسئولیت قراردادی و قهری اشخاص دخیل در حمل و نقل چنین کالاهایی اعم از مسئولیت فرستنده کالا و متصدی حمل و نقل در برابر یکدیگر و مسئولیت آن ها در مقابل اشخاص ثالث می پردازیم تا شاید بتوان راهی غیر از تسمک به قواعد عام مسئولیت برای تحلیل روابط حقوقی اشخاص فوق یافت. در راستای رسیدن به اهداف فوق، در فصل اول با بررسی قوانین و مقررات ملی و بین المللی سعی در تبیین مفهوم کالای خطرناک و سپس تعریف اشخاص دخیل در حمل و نقل و اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی می گردد. سپس، در فصل دوم با بررسی تعهدات هریک از اطراف قرارداد حمل و نقل مسئولیت حقوقی هریک را جداگانه بررسی می نماییم و در پی یافتن راه حل جامع، قوانین مختلف را مورد ارزیابی قرار می دهیم. با بررسی موارد فوق و مطالعه قوانین ملی و بین المللی مختلف در می یابیم که تعهدات و وظایف فرستنده کالای خطرناک و متصدی حمل و نقل درهم تنیده و پیچیده و دارای جنبه های فنی بسیار می باشد. به نظر می رسد انتخاب نظریه خطر در بررسی روابط گوناگون اشخاص در جامعه صنعتی امروز می تواند راهگشا باشد چراکه موجب احتیاط و دقت بیشتر اطراف دخیل در حمل و نقل دریایی کالای خطرناک می گردد و با هرگونه سوء استفاده احتمالی مقابله می نماید. به هرحال باید ضمن استفاده از نظریه خطر به عنوان مبنای مسئولیت از صدور حکم کلی در خصوص مسئولیت اشخاص فوق خودداری کرد و رابطه هر یک را در فروض مختلف به صورت جداگانه بررسی و سپس حکم آن قضیه را استخراج نمود.
    Abstract
    The extent of damage arising from carriage of dangerous goods is not comparable with other kinds of goods. Therefore, special rules must be considered. Here, besides having meticulous study on the concept of dangerous goods, the contractual and civil liabilities of persons who are involved in the carriage of such cargoes should be debated. To reach to the aims mentioned, in chapter one, the concept of dangerous goods will be clarified by drawing attention to national and international rules and subsequently persons involved in the carriage of sea cargoes will be defined. In chapter two, obligations of each party will be discussed and their responsibilities and liabilities shall be comprehensively determined to finally make a general rule with regard to different regulations. Having considered national and international regulation and matters mentioned above, we found out that the responsibilities and liabilities of various parties are intertwined, complex and have plenty of technical aspects. It seems the theory of Risk will be helpful in modern industrial community because it leads the parties are involved in the carriage of sea cargoes act with more caution and care and it will prevent them from any possible abuse. Having considered the theory of Risk as basis of responsibility, the liability of each party must be debated and determined separately. Keywords: carriage by sea, carrier, shipper, dangerous goods, liability, third party.