عنوان پایان‌نامه

بررسی ساختاری هفت رمان تاریخی دهه چهل



    دانشجو در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ساختاری هفت رمان تاریخی دهه چهل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4088;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67174
    تاریخ دفاع
    ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

    رمان تاریخی به عنوان یکی از گونه های رمان، ابتدا در اروپا و سپس در ایران بسیار مورد توجه و اقبال نویسندگان و خوانندگان قرار گرفت. از آنجا که ایرانیان برای نخستین بار به واسطه ترجم? رمان¬های تاریخی اروپا با این نوع ادبی جدید آشنا شدند، اولین رمان¬های تاریخی فارسی تحت تأثیر و تا حدی به تقلید از این آثار نوشته شدند. رمان تاریخی روایتی است داستانی که در آن نویسنده به مدد تخیل خویش و به یاری شخصیت¬های تاریخی و داستانی به بازسازی دوره¬ای از تاریخ می¬پردازد و گاه در مسیر تحلیل واقعیات و حقایق تاریخی گام برمی¬دارد. پس از افول رمان¬های تاریخی اولیه، رمان تاریخی نوین به وجود آمد که از لحاظ ساختار و هم از لحاظ مفهومی با نمونه¬های اولیه تفاوت دارد و در این نوع رمان نویسنده یک حادثه تاریخی را دست¬مایه خلق داستان خود قرار می¬دهد و بر بستر آن داستان خود را می¬نویسد و آن حادثه را نقد و تحلیل می کند. تفاوت رمان تاریخی با تاریخ¬نگاری در آن است که مورخ معمولاً دخل و تصرفی در تاریخ نمی¬کند و عواطف و نوع برخورد او با ماجرا در تاریخ¬نگاری دخلی ندارد و فقط به بیان تاریخ آن گونه که بوده است می¬پردازد. در حالی که در رمان تاریخی، نویسنده نقش اساسی دارد و با توجه به میزان وفاداری نویسنده به حوادث تاریخی و قدرت تخیل وی در نقل آنها رمان تاریخی شکل می گیرد. در پژوهش حاضر شاخصه¬های برجسته برخی از رمان¬های تاریخی دهه چهل مورد بررسی قرار گرفته است. نویسندگان داستان¬هایی نظیر «سووشون»- که از درخشان¬ترین آثار این دهه است- «توپ»، «قصه¬های کوچه دلبخواه» و «شادکامان دره قره¬سو» شرایط تاریخی و اجتماعی دوره مورد نظر خود را به خوبی بیان کرده و به نقد و تحلیل آن دوره پرداخته¬اند. در داستان¬های لایه¬های بیابانی و آوسنه بابا سبحان مسائل اجتماعی پررنگ¬تر نشان داده شده¬اند؛ در حالی که «مردی از جنگل»، شباهتی به رمان نداشته و بیشتر به یک وقایع¬نامه می¬ماند. همچنین از دیگر نتایج این پژوهش این است که رمان تاریخی دارای دو وجه رمانتیسی و رئالیستی است. کلمات کلیدی: رمان تاریخی، رمان ده ی چهل، شاخصه های رمان تاریخی، سووشون، قصه های کوچه دلبخواه، شادکامان دره قره سو
    Abstract
    Historical novel as a kind of genres first in Europe and then in Iran was considered by many ‎authors and readers. Since Iranians for the first time had become familiar to Europeans historical ‎novels by the translation of them, Persian historical novels were written beneath influence and ‎some how imitation of those works.‎ A historical novel is a story that an author reconstructs a period of the history with his/her ‎imagination and historical characters. Some times they tell some historical truth and analyse the ‎facts. After the initial historical novels had begun to wane the new style was born, which in ‎comparison with the initial ones was different in structure and concept. In this new style the ‎author chooses a historical incident and then starts to tell a story based on that and then he/she ‎criticizes and analyses that incident. The difference between historical novel and historiography ‎is that the historiographer usually does not interfere in the history and he/she just narrates the ‎history as it was, while the author has the main influence in their novels. Moreover in considerate ‎of the author,s faithfulness to the historical incident and the power of imagination, the historical ‎novels are made.‎ The dominant factors of some of the 40 s historical novels is deliberated In this research. The ‎authors of stories such as “Soovashoon”- that is the best of the 40 s – and “Toop” “Ghesehaye ‎koocheye delbekhah“and “Shadkaman dareye gharesoo “ had successfully told and analysed the ‎historical and social circumstances. In some stories such as “Layehaye Biyabani” and “Osaneye ‎baba sobhan“the social problems had been narrated. “Mardi az jangal” had no similarities to ‎historical novels and it is similar to chronology. The last result of this research is that the historical ‎novels have two traits: one in romanticism and the other in realism. ‎ Keyword: historical novels, the 40 s, Soovashoon, Shadkaman dareye gharesoo. ‎