مسئولیت مدنی حمل ونقل ریلی براساس کنوانسیونCIM
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001852
- تاریخ دفاع
- ۰۲ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- زهرا پوست فروش
- استاد راهنما
- سیدعلی سیداحمدی سجادی
- چکیده
- چکیده: یکی از مباحث مهم در زمینه حقوق حمل و نقل، مسئولیت متصدی حمل و نقل است. با توجه به وجود قرارداد حمل و نقل بین فرستنده و متصدی باید ماهیت مسئولیت او را دانست و مبنای مسئولیت وی را نیز بر همین مبنا ارزیابی کرد. امروزه مسئولیت مدنی تابع قاعده واحدی نیست و مبنای مسئولیت در زمینه های متعدد به ویژه در حوزه حمل و نقل دارای تحولاتی بوده است. به نحوی که برخی در زمینه حمل و نقل از عنوان رژیم خاص مسئولیت مدنی یاد نموده اند، در سطح بین المللی در حال حاضر مقررات کوتیف، که در جریان ادغام مقررات سی آی ام و سی آی وی در سال 1980 پا به عرصه حیات گذاشت و آخرین اصلاحات آن در سال 1999 می باشد، قابل اجرا است که دولت ایران در سال 1381 به پروتکل اصلاحی سال 1999 ملحق شده است. با بررسی مقررات کنوانسیون کوتیف، متوجه می شویم که مبنای مسئولیت حمل کننده در صورت تلف کالا، خسارت وارده به کالا و تاخیر در تحویل کالا مبتنی بر نظریه فرض مسئولیت است، اما در خصوص حمل وسائل نقلیه ریلی به عنوان کالا، در مقررات 1999 از نظریه فرض تقصیر یا اماره تقصیر پیروی شده است، که اهم دلایل پیروی از نظریه تقصیر در این خصوص استثنا بیان شده است. واژگان کلیدی: مسئولیت مدنی، متصدی حمل و نقل، راه آهن، کنوانسیون سی آی ام.