عنوان پایان‌نامه

فهم زنان خانه دار از حقوق جنسیتی شان با تأکید بر محوریت حقوق مالی ( مطالعه موردی زنان ۵۰-۴۰ ساله متاهل دیپلمه خانه دار غرب تهران )




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75187;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4869;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75187;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4869
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مهر ۱۳۹۳

    درک، برساخت و شیوه روایت زنان از حقوقشان، خصوصاً زنانی که بیشترِ زمان خود را در فضای خصوصی(خانه) گذران می¬کنند و بیشترِ تجارب آنها نیز بالطبع در چنین محیط هایی کسب شده است و کمتر تحت تأثیر فضای عمومی هستند، احتمالاً به شکل عمیق تری ریشه در فرهنگ و پیشین فرهنگیِ آنها دارد. در واقع از آنجا که مباحث مرتبط با آنچه که مشترکاً به جنسیت و حقوق مربوط می¬شود با وجود تمام تلاشهای نظریه¬پردازان فمینیست¬، فعالان حقوق زنان، عامّه زنان و حقوقدانان، همچنان از پرتنش¬ترین مسائل حقوقی است، یک مطالعه فرهنگی از ریشه حقوق زنان در ایران لازم و ضروری بنظرم رسید و رسیدن به چنین هدفی علاوه بر مطالعات کتابخانه¬ایِ حقوقی و دینی به یک مطالعه میدانی برای کسب برساختِ خود زنان از حقوقشان و تجربیات زیسته آنها، نیز نیاز مبرم داشت. البتّه با توجّه به تأکید عنوان پژوهش بر حقوق مالی به دلایلی که در متن اصلی ذکر شده است، بخش اعظم یافته ها براساس آن چیزی تحلیل می¬شد که بیشتر تاثیرگذار بر این دسته از حقوق زنان در ایران بود که در فصل سوّم یا همان فصل یافته ها در چند بخش عمده مطرح شده که دربرگیرنده مفاهیمی از برساخت¬های زنان از حقوقشان به طور کلّی بود که این مفاهیم در دو شاخه حوزه خصوصی و عمومی جای گرفت و بعد از آن بیشترِ فصل، مربوط به چهار حقّ مطرحِ مالیِ زنان در قوانین مدنی و حواشیِ آن بود که عبارتند از؛ اجرت¬المثل، مهریه، نفقه و ارث. بنابراین من نیز در این پژوهش با توجّه به گرایش فرهنگی و مردم شناسانه ام و به تبعیّت از استراتژی و اصول این نوع گرایش به تنظیم یک مصاحبه نامه فردی و یک مصاحبه نامه گروهی پرداختم و با تکنیک هایی از روش های کیفی و مشارکتی 26مصاحبه فردی و دو جلسه مصاحبه گروهی با تعداد هشت شرکت کننده را به انجام رساندم و نتایج اصلی کار حاکی از آن بود که زنان خانه دار با توجه به اقتضائات زمانه برای احقاق حقشان به جای حقوقِ مالیِ رایج که در بالا نام¬ برده شد، حقوقی را پیشنهاد می کنند که بنظرشان در دنیای فعلی کارآمدیِ بیشتری خواهند داشت. و در این راه یعنی در راه تغییری که در راستای آگاهی هر چه بیشتر زنان و احقاق حق در نظر دارند و با توجّه به فرهنگ مردسالارانه ای که بخصوص در زمینه مالی به شدّت بیشتری در ایران حاکم است، نمی¬توانند خود را بدونِ حمایتِ دولت موفّق بدانند. علاوه بر آنچه گفته شد، زنان خانه داری که به توصیه مستقیم یا غیر مستقیم همسرانشان برای پرداختن به امور فرزندان همواره از اخذ شغل گذشته اند و یا در برهه ای از جوانیشان استعفای خود را دادهاند، معتقد بودند که زنانِ خانهدار با کسب دو مفهوم مرکزی در احساسات زنانه شان یعنی احساس منزلت و شراکت کامل در زندگی زناشویی، بیشترِ احساسات منفیِ روزمره شان که ناشی از یکنواختیِ خانه داری است، تعدیل مییابد. البتّه این موضوع و نارضایتی های مقطعیشان، عشقی که آنها در انجام امور خانهداری برای خانوادهشان داشتند را یا اصلاً تحت تاثیر قرار نمیداد یا اگر چنین اتفاقی میافتاد، میزان آن زیاد نبود.
    Abstract
    Probably, women’s perception, interpretation and construction of rights particularly the women who spend most of their time in private space (home) and most of their experiences naturally have been acquired in such environments and are less affected by public space, are deeply derived from their culture and cultural background. In fact, whereas topics commonly relating to gender and rights despite of all efforts of feminist theoreticians, women rights activists, total women and jurists, are still assumed as the most stressful legal issues, thus a cultural study on women rights origins in Iran seems to be necessary and aiming to this goal, in addition legal and religious library studies, necessarily requires to a survey study to understand the interpretation of women of their rights and lived experiences. Whereas this study focuses on financial rights due to the reasons mentioned in main texts, major part of findings is analyzed based on what affected this group of women rights in Iran. In third chapter (Findings) it has been described in several sections including concepts of women’s interpretation of their rights generally; these concepts were classified in two private and public categories and thereafter major contents related to four raised financial rights of women in civil laws and its related topics including fair equivalent remuneration, marriage portion, alimony and heritage. Therefore in this study, considering cultural and anthropological attitude of researcher and following strategy and principles of this type of attitude, drafted an individual and a group interview and using qualitative and participatory methods provided 26 individual interviews and two group interview meetings with 8 participants. Results of interviews indicated that housewives, considering time requirements, to recover their rights instead of common financial rights mentioned above, suggest the rights that will be more efficient in current world. For this purpose i.e. making changes for further awareness of women and recovery of rights and considering the patriarchal culture that particularly is majorly applicable financially in Iran, cannot suppose themselves successful without government support. In addition to the foregoing, the housewives that following direct or indirect recommendation of their husbands for dealing with their children’s affairs always ignored working or within a period of their youth have resigned, believed that housewives acquiring two central concepts in their womanish sensations means the feeling of prestige and full participation in marriage life, their negative routine sensations arising out of housekeeping monotony are adjusted. This subject and their periodical dissatisfactions never affected their love for affording with housekeeping duties for their family or were insignificant, if any. Keywords: Adjudication and Awareness of Women, Construction, Gender, Rights, Housewives, Patriarchal culture, Private and Public Space, Cultural Study, Status and Partnership in Marriage Life