عنوان پایان‌نامه

سامانه یادگیری الکترونیکی تطبیق پذیر مبتنی بر نظریه هوش چند گانه گاردنر



    دانشجو در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سامانه یادگیری الکترونیکی تطبیق پذیر مبتنی بر نظریه هوش چند گانه گاردنر" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2484;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64084
    تاریخ دفاع
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
    دانشجو
    سارا مظاهری
    استاد راهنما
    سیدامید فاطمی

    امروزه سامانه‌های یادگیری الکترونیکی شخصی‌سازی‌ شده و تطبیق‌پذیر، با در نظر‌داشتن مشخصات و علایق کاربران به بهبود فرآیند یادگیری در زمان کمتر و با صرف هزینه کمتر می‌پردازند. هدف از این پایان‌نامه ارائه‌ی یک سامانه ‌یادگیری الکترونیکی تطبیق‌پذیر مبتنی بر نظریه هوش هشت‌گانه گاردنر می‌باشد.‌هاروارد گاردنر در نظریه‌ی خود هشت نوع هوش مختلف را معرفی می‌نماید و ادعا می‌کند هر فردی هر هشت نوع هوش را داراست اما در یک هوش، قوی‌تر می‌باشد. در سامانه پیاده‌سازی شده، به منظور شناخت صحیح هوش و آموزش مبتنی بر آن، از پرسشنامه 80 سوالی هوش هشت‌گانه گاردنر که از هشت بخش 10 سوالی تشکیل شده‌است، استفاده می‌گردد. براین اساس، سه الویت هوش که سه نمره بالاتر فرد در هشت آزمون مذکور می باشد در نظر گرفته می‌شود و سپس عوامل موثر در شناخت درست‌تر هوش افراد شناسایی شده و برخی از آنها که همبافت یادگیری الکترونیکی قابل اعمال هستند در قالب یک سیستم مدیریت یادگیری پیاده‌سازی شدند. ارسال بازخوردهای مثبت وشخصی‌سازی شده که در جهت تشویق و راهنمایی یادگیرندگان می‌باشد، فشارهای روانی ناشی از ارزیابی را در این سامانه کاهش می‌دهد. تاثیر مثبت سامانه پیاده‌سازی شده بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان با انتساب تصادفی دو گروه آزمایش و گواه نشان داده شده‌است. برای مشخص کردن اثربخشی راهبرد آموزش الکترونیکی مبتنی بر روش پیشنهادی، دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون که سوالات آنها براساس نظریه شش‌سطحی بلوم طراحی شدند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از ارزیابی نشان داد، سامانه پیشنهادی با ارائه محتوای تطبیق پذیر و متناسب با هوش هر فرد، به شناسایی درست نوع هوش کاربرانش منجر می گردد، همچنین مقایسه نتایج حاصل آزمونهای دو گروه مورد بررسی نشان داد که میزان یادگیری کاربران روش پیشنهادی(آزمایش) رشد بسزایی به نسبت گروه دیگر(گواه) داشته‌است. اگرچه سامانه معرفی شده برای دانش‌آموزان مقطع دبستان فراهم شده‌است، با این حال دامنه استفاده از آن می‌تواند با اعمال روش و محتوای متناسب با هر گروه سنی گسترش یابد. واژه‌های کلیدی: هوش چندگانه گاردنر، سامانه‌های تطبیق‌پذیر، یادگیری الکترونیکی، Moodle
    Abstract
    Today, personalized and adaptable e-learning systems improve learning process in shorter time and lower costs by considering the attributes and interests of users. The aim of present dissertation is to introduce an adaptable e-learning system based on Gardner’s Theory of Multiple Intelligences. In his theory, Harvard Gardner introduced eight kinds of intelligences and claims that any individual possesses eight kinds of intelligences while he/she is stronger in one factor. To recognize the intelligence rightly and its related training in introduced system, Gardner’s multiple intelligence 80-item questionnaire is used which consists of eight section with 10 questions in each part. On this basis, three priorities are considered based on the higher scores of respondents in eight mentioned tests and then affecting factors on better recognition of people’s intelligence are identified and then those factors that can be intertwined with e-learning are executed in a learning management system. Transmitting positive and personalized feedbacks to encourage and guide learners would mitigate mental stresses from assessments in this system. The positive impacts by the system on improving students’ learning randomly in two experimental and control groups are shown. To determine the effectiveness of e-training strategy based on proposed technique, two pretest and post-test steps are used that their questions are designed by Bloom’s six-level theory. The findings indicate that by providing an adaptable content proportionate to intelligence of each person, proposed system identifies the rights kind of user’s intelligence. Likewise, comparison of test results in both groups indicates that the rate of users’ learning by proposed method (experiment) had remarkably grown more that another group (control). Although this system is introduced for preliminary school students, its scope can be expanded to any age group via proper contents and execution. Keywords: Gardner’s multiple intelligence, adaptive systems, e-learning, Moodle.