عنوان پایان‌نامه

طراحی سیستم ارائه تفسیر ام . آر. آی عضلانی استخوانی با بکارگیری گزارش دهی ساختار یافته و سیستم پکس



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی سیستم ارائه تفسیر ام . آر. آی عضلانی استخوانی با بکارگیری گزارش دهی ساختار یافته و سیستم پکس" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2621;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67116
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    رضا آقائی زاده ظروفی

    تفسیر تصاویر رادیولوژی بخش مهمی از فرایند تشخیص بیماری می باشد. با توجه به اینکه این تفاسیر مبنای درمان بیماری قرار می گیرند، داشتن تجربه و دقت در تشخیص بیماری و تفسیر تصاویر امری حیاتی می باشد. در حال حاضر یادگیری این مهارت در کلاس یا محیط بیمارستانی صورت می پذیرد و نیاز به حضور سرپرست متخصص، محیط مناسب و زمان کافی برای آموزش موانعی برای رسیدن به اهداف برنامه آموزشی هستند. یادگیری الکترونیکی با حذف بسیاری از این محدودیت¬ها راه¬حل مناسبی برای این مسئله می¬باشد. از طرفی امروزه گزارش دهی به روش ساختاریافته بسیار مورد توجه رادیولوژیست‌ها قرار گرفته است. گزارش دهی ساختاریافته به عنوان گامی از فرایند تشخیص بیماری، شامل فرایند تفسیر تصاویر رادیولوژی و ذخیره و مبادله گزارش می‌باشد که محتوای آن دارای سازمان مشخص و تعاریف استاندارد است. یکی از رویکردهای گزارش دهی ساختاریافته، گزارش دهی مبتنی بر الگو می‌باشد که در آن الگوها برای هر رویه تصویر برداری به صورت پیش فرض تولید می‌شوند. این الگوها شامل اطلاعاتی هستند که نواحی اصلی قابل مشاهده در تصویر را پوشش می‌دهند. در این تحقیق به منظور رفع محدودیت‌های یادگیری سنتی و بالا بردن سطح کیفیت فرایند تشخیص و کمک به آماده‌سازی نیروی متخصص برای ورود به دنیای حرفه‌ای، آموزش گزارش دهی به روش ساختاریافته به صورت الکترونیکی موضوع این تحقیق قرار گرفته است. از دستاوردهای این تحقیق می‌توان به مدل مفهومی پیشنهادی برای الگوهای گزارش اشاره کرد که در آن با جداسازی اطلاعات سرآیند از ساختار درختی الگو امکان تطبیق هر درخت الگوی گزارش به این مدل را میسر کرده است. علاوه بر آن چهارچوب کلی بر مبنای این مدل مفهومی برای طراحی سیستم آموزشی تفسیر تصاویر ارائه شده است و در طی آن سیستم نمونه تحت وب بر اساس این مدل پیاده‌سازی شده است. در ذخیره اطلاعات گزارش‌ها نیز با جداسازی اطلاعات سرآیند از داده‌های تشخیصی گزارش ارزیابی اطلاعات را سرعت و سهولت بخشیده‌ایم. در محاسبه امتیاز گزارش فراگیر با استفاده از دانش متخصص به عنوان مرجع سنجش و در نظر گرفتن دو عامل درجه حیاتی بودن ارگان بدن و میزان نزدیکی پاسخ فراگیر به پاسخ متخصص دقت امتیازدهی را افزوده‌ایم. برای ارائه بازخورد به کاربر پس از مقایسه گزارش تفسیر شده با نمونه معتبر قبلی امتیاز محاسبه و خطاهای کاربر مشخص شده و منحنی رشد کاربر در طول زمان و در مقایسه با دیگران در حوزه‌های مختلف تخصصی به‌دست‌آمده است. همچنین برای رؤیت همزمان تصاویر رادیولوژی مرتبط با هر مورد پزشکی، یکپارچه‌سازی با سیستم آرشیو و مبادله تصاویر پزشکی Medal-PACS صورت گرفته است. جهت ارزیابی عملکرد سیستم پیاده‌سازی شده، الگوهای بخش عضلانی- استخوانی ارائه شده توسط کمیته RSNA به مدل مفهومی موردنظر تبدیل‌شده‌اند و در پایگاه داده ذخیره‌شده‌اند. صحت عملکرد سیستم در مدیریت کاربران، تولید گزارش، تصحیح گزارش و محاسبه امتیاز، ذخیره گزارش و محاسبه و ارائه اطلاعات آماری میزان پیشرفت فراگیر و برقراری ارتباط با سیستم Medal-PACS سنجیده و تایید شده است. هم‌چنین گزارش‌هایی توسط هم رادیولوژیست و هم فراگیران در سیستم ایجادشده‌اند که تولید و ذخیره و محاسبه دقیق امتیاز فراگیران حاکی از عملکرد مطلوب سیستم می باشد. از مزایای سیستم ارائه شده می‌توان به قابلیت گسترش‌پذیری آن به سایر حوزه‌های تخصصی تصویربرداری و هم‌چنین سایر تکنولوژی‌های تصویربرداری، انعطاف‌پذیری در تبدیل الگوها به مدل مفهومی ارائه‌شده و امکان نیازسنجی آموزشی برای هر دپارتمان نیز اشاره نمود.
    Abstract
    Interpretation of radiological images is one of the most important steps in diagnosis of diseases. As these interpretations are used to cure diseases, accuracy and experience in the diagnosis and interpretation of images are essential. Nowadays, these skills are learned in classrooms or hospitals and they require the presence of an expert supervision, the suitable environment and enough time for training which can be obstacle to achieve the objectives of educational programs. E-learning by eliminating many of these restrictions is a suitable solution for this problem. Moreover, structured reporting has been drawing the attention of radiologists these days. Structured reporting as a step in the diagnostic process consists of the interpretation of radiology images and storing and transfer them which its contents have standard terms and specific structures. Structured reporting based on the template is one of the structured approaches in which default templates are produces for each imaging technique. These templates include the information which covers the main visible areas of the image. To eliminate the limitations of the traditional learning methods and increase the quality of diagnosis process and also help the preparation process of experts, this research proposes an E-learning method for training of the reporting in a structured way. One of the most important achivement of this research is proposing a conceptual model for templates of reports in which it is possible to adapt each tree of the report template to the model with the separation of the header of the data from the tree structure of the template. Moreover, a general framework based on the conceptual model for an educational system is offered to interpret the images and the web-based prototype system based on this model has been implemented. Data processing is accelerated and facilitated with the aid of separation of the heading information from diagnostic data. The rating is calculated using a valid report of the expert knowledge as a reference assessment and taking into account two factors: how vital the organ is and how close the response of a learner is to the response of an expert. To give feedback to the users, the comparison of the user's report with an expert's report, his errors and his progress curves during the time and in compare to other learners are provided. To see the radiological images of each medical case simultaneously, the integration with the MedalPACS picture archiving and communication system is applied and the educational system in this research is introduced as a plug-in into it. To evaluate the performance of the implemented system, muscular-skeletal templates provided by the RSNA Committee are converted to the desired conceptual model and stored in the database. System functionality in user management, report generation, report correction and calculating the scores, storage and reporting of statistical information of the learner’s progress and communication ability with PACS system are confirmed. The reports by both the radiologist and the learners are produced in the system and generating and storing the precise scores of the reports indicate the desired performance of the system. The system capability of extension to other imaging areas and modalities, flexibility in converting the templates to the proposed conceptual models and capability of educational requirement analysis for each educational department are other advantages of the proposed system.