عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی بر فعالیت نوشتاری دانش آموزان پایه دوم راهنمایی مقایسه دختران بینا و نابینا



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی بر فعالیت نوشتاری دانش آموزان پایه دوم راهنمایی مقایسه دختران بینا و نابینا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40156;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1404ع
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
    دانشجو
    ژیلا حسنلو

    هدف از این مطالعه شناسایی اثربخشی ارایه موسیقی بر خلاقیت نوشتاری دانش آموزان پایه دوم راهنمایی با مقایسه ای بین دانش آموزان بینا و نابینا بوده است. نمونه ی پژوهش 60 دانش آموز مرکب از 38 دانش آموز بینا و 22 دانش آموز نابینا می باشد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. هر دو گروه بینا و نابینا در دو گروه کنترل و آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله اول مشارکت کننده گان به لحاظ سلامت جسمی و روحی، وضعیت خانوادگی و آشنایی قبلی با موسیقی همتاسازی شدند و سپس در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند. بسته موسیقیایی «تاثیر موسیقی بر روی رشد فکری و خلاقیت کودکان» اثر موتزارت طی 12 جلسه برای گروه آزمایش (دانش آموزان بینا و نابینا) ارائه گردید. ابزار ارزشیابی خلاقیت نوشتار دانش آموزان عبارت از فهرست خلاقیت نوشتاری محقق ساخته بود. ارزیابی پایایی این فهرست از روش محاسبه ی ضریب آلفای کرون باخ و اعتبار آن توسط محاسبه ی ضرایب همبستگی بین عوامل فهرست بدست آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که ارایه موسیقی بر هر 10 عامل موجود در فهرست خلاقیت نوشتاری بر هر دو گروه دانش آموزان بینا و نابینا تاثیر مثبت و معناداری گذاشته است و همچنین نتایج حاکی از آن بود که خلاقیت نوشتاری دانش آموزان بینا و نابینا پس از ارایه موسیقی تفاوت معناداری نداشته است.
    Abstract
    Abstract The aim of this study is to look into the efficacy of music presentation on the creative writing of second graders at intermediate school by comparing sighted with blind students. The sample population of the research, which was randomly selected, is 60 students composed of 38 blind and 22 sighted. The two groups were placed in control and experimental group. In the first stage, examinations of physical and mental health, family status, and prior knowledge of music were matched and then in the second stage, pre and post-test were investigated. A package of music "the effect of music on the intellectual development and creativity of children" was used and throughout the 12 sessions Mozart works were presented to the experimental group (blind and sighted students). The Instrument for creative writing of the students was an index of creative writing designed by the researcher. The basic assessment of this check list was obtained by utilizing the method of computing cronbach's alpha coefficient, whereas its validity was measured by computing the correlation coefficients between the factors of the check list. The results of covariance analysis indicated that music presentation had a positive and significant effect on each of the 10 factors of the check list of creative writing and on the two groups of blind and sighted students. Likewise, the results reveal that there wasn't any significant difference in the creative writing of both sighted and blind students after the presentation of music. Key words: music presentation; creative writing; sighted and blind