بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد با میانجی گری جهت گیری یادگیری (مورد مطالعه: هتل های شهر همدان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 004231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75863;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 004231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75863
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیما امیری
- استاد راهنما
- آصف کریمی
- چکیده
- با ورود به عصر رقابتپذیری توجه به ابعاد گسترده صنعت گردشگری افزایشیافته است. در این بازار استفاده از روشهای نوین و کارا در بازاریابی همواره مطرح بوده است. در این میان پژوهشهای صورت گرفته نشان از آن دارد که پژوهشگران تمرکز بیشتری بر چگونگی اجرای روشهای سنتی بازاریابی تا جستجو برای ایجاد روشهای جدید و بهینه بازاریابی داشتهاند. حالآنکه صنایع خدماتی بهخصوص در بخش هتلها به دنبال کسب راهکارهای نوین در این زمینه هستند. بدین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابیکارآفرینانه بر عملکرد هتلهای شهر همدان با میانجیگری جهتگیری یادگیری میباشد و بهمنظور بررسی فرضیه اصلی پژوهش، مبنی بر اینکه بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد هتلهای شهر همدان با میانجیگری جهتگیری یادگیری تأثیر دارد، یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی مطرح شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و روش انجام پژوهش ازلحاظ هدف در دسته پژوهشهای کاربردی میباشد و یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران هتلهای شهر همدان بهعنوان مطلعین از عملکرد هتلها میباشد که در حدود ??? نفر بودند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده و ??? پرسشنامه توزیع و تعداد ??? پرسشنامه دریافت گردید و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای آماری از نرمافزارهای SPSS نسخه ?? و LISREl نسخه ?/? استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بازاریابیکارآفرینانه بر عملکرد و جهتگیرییادگیری بر عملکرد، بازاریابی کارآفرینانه بر جهتگیری یادگیری و همچنین ابعاد بازاریابیکارآفرینانه (گرایشکارآفرینی، بازار گرایی، گرایش به نوآوری و مشتریگرایی) بر عملکرد تأثیر مثبت و معناداری دارند و در تأثیرات غیرمستقیم جهتگیری یادگیری توانسته است نقش میانجیگری میان بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد ایفا نماید.
- Abstract
- Service industries, such as the tourism industry, are among the most thriving industries in the 21st century, and this industry and its vast dimensions have received increased attention, with arrival to the era of competitiveness. In today's world, despite the changes, developments, and constraints on the budget and facilities, the use of traditional marketing is not effective and there is a need to new marketing techniques. There are new methods for service organizations with few resources, which can be used by these organizations in order to improve their performance. Entrepreneurial marketing is among these methods which is capable of resolving shortcomings of traditional marketing in tourist industry, especially hotel industry by integrating two branches of modern marketing, i.e. marketing and entrepreneurship. The aim of this thesis is to study the effect of entrepreneurial marketing on the performance of hotels in Hamedan, with mediation of learning orientation. In order to assess the main hypothesis of the research, which is based on that the entrepreneurial marketing is effective on the functionality of hotels in Hamedan with mediation of learning orientation, eight hypotheses were raised. The main data collection tool was questionnaire. This research is of applied type in terms of the objective of the research, and it is also a measuring-descriptive research and of correlation type. The participants for this research included approximately 290 staffs and managers of hotels in Hamedan. Simple random sampling method was used, and 200 questionnaires were given out and of these, 185 questionnaires were received. In order to analyze the statistical data, SPSS version 20 and LISREL version 8/8 software have been used. The research findings show that entrepreneurial marketing and learning orientation affect the performance. Furthermore, the dimensions of the entrepreneurial marketing (entrepreneurial orientation, market trends, customer-oriented innovation and consumerism) have a significant and positive impact on the performance, and regarding to indirect influences, learning orientation is able to mediate between entrepreneurial marketing and performance. Keywords: Entrepreneurial marketing; Learning orientation; Performance; Tourism in Hamedan