اثر آموزش به شیوه بازی در انگیزه و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم در درس ریاضی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 710;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78794;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 710;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78794
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- مامک حسینی مرعشی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظامهای تعلیم و تربیت است. روشهای فعال تدریس از روشهایی هستند که فعالیت دانشآموز را در زمینه نیازهای عمومی برمیانگیزد و موجب فراهم کردن شرایط برای یادگیری از طریق ترغیب و تحریک دانشآموزان میگردد. هدف پژوهش حاضر اثر آموزش به شیوه بازی در انگیزه تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم در درس ریاضی بود. در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با شیوهی جایگزینی تصادفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان سال چهارم ابتدایی مدرسهی علم و ادب شهر تهران بوده و دانشآموزان به شیوهی نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار آزمون مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS)و پرسشنامه درگیری دانش آموزان در فعالیتهای درسی ویلبورن بود که در دو نوبت پیشآزمون و پس-آزمون تکمیل شد. بر اساس تحلیل کواریانس به دست آمده نتایج نشان داد تفاوت پیش آزمون و پس آزمون در گروه آموزش ریاضی به شیوهی بازی معنادار میباشد. بنابراین فرضیهی اصلی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش ریاضی به شیوهی ریاضی بر انگیزه و درگیری تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد اثر آموزش ریاضی به شیوه بازی بر انگیزه تحصیلی، مؤلفه انگیزشی، مؤلفه شناختی و مؤلفه رفتاری دانشآموزان مثبت و معنادار میباشد و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. به عبارت دیگر نتایج نشان داد آموزش به شیوهی بازی بر انگیزهی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموران تاثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که معلم موفق معلمی است که با رعایت اصول تدریس و هماهنگ نمودن شیوهی یادگیری و ترجیحات فراگیران، در کسب حداکثر یادگیری کمک کند.
- Abstract
- Abstract The teaching is a very important topic in education and training systems. Active teaching methods motivate the student activity in relation to general needs and provides the requirements for learning through persuading the students. The present study aims to investigate the effect of teaching in game playing method on the academic motivation and academic involvement of fourth grade students in Mathematics. In this research, semi-experimental procedure with pretest-posttest design via random assignment method was used. The population of extant paper consisted of all students of fourth grade of elementary school at Tehran, and Elm & Adab School was selected as statistical sample based on purposeful and convenience sampling. The testing instrument was academic motivation scale (AMS) and Wilborn questionnaire of students’ involvement in curricular activities which was implemented in two phases including pretest and posttest. According to the analysis of covariance, summary of results indicated that the difference of pretest and posttest in mathematics teaching group in game playing method is significant. Therefore, the main hypothesis of the research concerning effectiveness of math teaching in game playing style on the academic motivation and involvement was accepted. The results of secondary hypotheses of study indicated that the effect of mathematics teaching in game playing style on academic motivation, motivational element, cognitive element and behavioral element is positive and significant, and hypothesis was accepted. Accordingly, the results indicated that teaching based on game playing method has significant effect on the academic motivation and academic involvement of students. Therefore, a successful teacher is someone who helps for gaining maximum learning upon compliance with teaching principles and coordinating the learning styles and learners’ preferences.