عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه سبک های دلبستگی و رضایت از زندگی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه سبک های دلبستگی و رضایت از زندگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59708
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    مرضیه حسینی
    استاد راهنما
    منصوره حاج حسینی

    چکیده: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر بحران هویت، عزت نفس و امیدواری در نوجوانان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، نوجوانان دختر تحت حضانت بهزیستی تهران بوده است، به این منظور، تعداد 24 نوجوان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش شبه آزمایشی بوده است.جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه «بحران هویت» از سید احمد احمدی ( 1373)، پرسشنامه «عزت نفس» کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامه «امیدواری» اشنایدر(1991) استفاده شد. به دنبال آن گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه‌ای تحت مداخلات مهارت‌های مثبت اندیشی قرار گرفت و پس از اتمام جلسات دو گروه به وسیله آزمون‌های فوق مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. بعد از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss 19 و با توجه به طرح پژوهش از آزمون کوواریانس(ANCOVA) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش مثبت اندیشی تأثیر مثبت بر بحران هویت ، عزت نفس و امیدواری گروه آزمایش داشته است (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهارت‌های مثبت اندیشی می‌تواند شدت بحران هویت را کاهش دهد و باعث افزایش عزت نفس و امیدواری نوجوانان گردد. واژگان کلیدی: مهارت‌های مثبت اندیشی، بحران هویت، عزت نفس، امیدواری و نوجوان
    Abstract
    Abstract This study has been done of the purpose to examine effect of positive thinking skill on identity crisis, self-esteem and hope of adolescent. The study sample, adolescent girls were under custody of welfare Tehran. To do so , 24 adolescent girls were chosen sampling and put into control and experimental groups. The method of studying is quasi-experimental. For collection of information we have used «identity crisis» the Ahmad Ahmady (1373), «self-esteem» cooper smith (1967) and «hopeful» Schneider(1991). Then, the experimental group received interventions positive thinking skills with eight sessions weekly (90 minutes each) , after the last session both group were post-test by the above measures. According to research project, after the data collection using the software spss 19 was used ANCOVA test. finding showed a significant difference between the pre-test and post-test score of identity crisis , self-esteem and hope for experimental group(p<0/05). The results showed the positive thinking skills can reduce the severity of an identity crisis and increased self-esteem and hope to adolescents girls. Keyword: positive thinking skill , identity crisis, self-esteem , hope and adolescent.