عنوان پایان‌نامه

تاثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چند پایه در درس قرآن



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چند پایه در درس قرآن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74216;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2445;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74216;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2445
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    منصوره حاج حسینی

    چکیده پژوهش حاضر تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چند پایه در درس قرآن را مورد بررسی قرار داد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه بود. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس خودکارآمدی اجتماعی لد و ویلر (1982) و آزمون پیشرفت تحصیلی در درس قرآن استفاده شد. به منظور اجرای طرح پژوهش از میان مدارس شهرستان قاین در سال تحصیلی 95- 94که به صورت چند پایه اداره می شدند، دو کلاس به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب، و یکی به عنوان گروه آزمایش(n=15) و دیگری به عنوان گروه گواه (n=15) در نظر گرفته شد. دو ابزار خودکارآمدی اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی به منزله ی پیش آزمون برای هر دو گروه در پایه های چهارم، پنجم و ششم اجرا شد. گروه آزمایش در 16 جلسه(45 دقیقه) درس قرآن را به صورت مشارکتی آموزش دیدند، اما گروه گواه در طول مدت اجرا، به صورت سنتی آموزش دیدند. در پایان دوره آموزش، هر دو گروه در پس آزمون خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی شرکت کردند و داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس، مورد تحلیل قرار گرفت. در زمینه ی خودکار آمدی اجتماعی، تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده نشد. ولی نتایج، برتری معنادار گروه آزمایش را در پیشرفت تحصیلی درس قرآن نشان داد. کلمات کلیدی : یادگیری مشارکتی، خودکارآمدی اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، کلاس های چندپایه
    Abstract
    Abstract Current study Examined the effects of cooperative learning on social self-effechincy and academic achievement of multi-graders classes In the course of the Quran . Research method was half experimental with the pre-test and post-test design with a control group.For assess the research variables, the social self-efficacy scale Ladd and Wheeler (1982) and the achievement test in Quran were used. Two class were selected for project, with sampling method, in city of Cain that were manged as multi-grade. One of them as a experimental group (n = 15) and the other as a control group (n = 15). Two questionnaires of social self-efficacy and achievement test as a pre-test were performed for both groups in Fourt, fifth and sixth bases. Experimental group were taught Quran lessons as collaborative in 15 sessions (45 min), but the control group during the run, traditionally trained. At the end of the training period, both groups participated in the post-social self-efficacy and academic achievement and by Using analysis of covariance, data were analyzed. Research findings indicated that in the field of social self-efficacy, there is no significant difference between groups, But the results, showe a significant superiority in Quran academic achievement about the experimental group.