عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی جهت گیری اخلاقی و ابعاد اجتماعی _ فرهنگی سینمای پرمخاطب تهران با تاکید بر سال های ۸۴-۸۰ و ۹۲-۸۸



    دانشجو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی جهت گیری اخلاقی و ابعاد اجتماعی _ فرهنگی سینمای پرمخاطب تهران با تاکید بر سال های ۸۴-۸۰ و ۹۲-۸۸" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75241;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4851;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75241;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4851
    تاریخ دفاع
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مریم رفعت جاه

    هدف اصلی پژوهش شناسایی جهت گیری اخلاقی از طریق شناسایی موضوعات محوری و مورد تاکید در سینمای اجتماعی پرمخاطب دهه 80 و90 با تاکید بر سالهای 84-80 و 92-88 بوده است و هدف فرعی تحلیل ارزش‌های اجتماعی و اخلاقیات مورد تاکید در فیلم‌ها با توجه به زمینه‌های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی زمان ساخت آنها بوده و در مقابل ارزش‌ها و اخلاقیاتی که در فیلم‌های مورد مطالعه مورد نقد و نکوهش واقع شده است. پرسش‌های این پژوهش از این قرار بوده اند: فیلم‌های مورد بررسی زندگی روزمره را چگونه بازنمایی می‌کنند و بر کدام شرایط و جنبه‌های آن تمرکز نموده‌اند ؟ (با توجه به معیارهای ارزش‌ها و روابط جنسیتی، خانواده و روابط خانوادگی، باورهای دینی و اخلاقی) چه پیامی را می‌خواهند منتقل کنند؟ و در حوزه ارزش‌ها و هنجارها کدام روایت‌های اخلاقی را تبلیغ می‌کنند. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل داده‌های شفاهی و تحلیل محتوای کیفی گفتگوهای متن استفاده شده است و از هر کدام از دو دوره مورد مطالعه چهار فیلم برمبنای پرفروش بودن، و جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر، بیشترین نقداجتماعی را دارابودن، و ژانر اجتماعی داشتن انتخاب شده ودر نهایت هشت فیلم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است. از حیث رویکرد نظری این پژوهش بر نظریه آلبرت باندورا (نقش مهم رسانه‌های جمعی در فراگیری رفتارهای اجتماعی)، نظریه بازنمایی(بازنمایی واقعیت و یابرساخت آن توسط رسانه ها) و رویکرد بازتاب(هنر حاوی اطلاعاتی درباره جامعه است)، تاکید شده است. نتیجه این مطالعه تطبیقی نشان داده است فیلم‌های دوره نخست (سالهای 80-84) بیشتر، ارزش‌ها و هنجارهای جنسیتی را مطرح می‌کنندو فیلم‌های دوره دوم(سالهای 88-92) بیشتر ارزشهای اخلاقی و روایت‌های اخلاقی را ازطریق مذهب (اخلاق عملی و نظری) مطمح نظر قرار داده اند.درواقع درفیلم‌های دوره دوم در کنار توجه به مسائل ارزش‌ها و هنجارهای جنسیتی مساله اخلاقیات در اولویت امر قرار گرفته است.
    Abstract
    The main aim of this research is recognizing moral orientation by identifying central and emphasized subjects of popular social cinema of 1380’s and 1390’s with a stress on the years 80-84 and 88-92; and the secondary goal is analysis of social values and morality emphasized in films according to social, political and cultural contexts of their production time; and on the other hand, values and ethics that had been criticized and remonstrated in studied films. The questions of this research were as follows: how examined films, represent everyday life and which conditions and aspects of that had focused on? (According to criteria of values and gender relations, family and family relationships, moral and religious beliefs) what message they want to convey? Which moral narration in the field of norms and values do they want to promote? In this research, for data analysis, oral data analysis and qualitative content analysis of text conversations had been used; and from each studied period, four films had been selected based on being best – selling, taking prize in Fajr Film Festival, possessing the most social critism and having social genre; and finally eight films had been selected and studied. In terms of theoretical approach, this research emphasizes on Albert Bandura theory (the important role of mass media in learning social behaviors), representation theory (representing the reality or reconstruction it by media) and reflection approach (the art contains information about society). The results of this comparative research had shown that films of the first period (years of 80 – 84) proposed rather gender values and norms; and films of the second period (years of 88 – 92) more considered moral values and narratives through religion (practical and theoretical ethic). In fact, in the second period films, along with respect to values issues and gender norms, the ethic issue took place the top priority. The main aim of this research is recognizing moral ori