عنوان پایاننامه
رابطه هوش سازمانی و خلاقیت در بین اعضای هیات علمی دانشکده های علوم رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2665ع
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- ریحانه رفیع بخش
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی هوش سازمانی و مؤلفه¬های آن با خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامع? آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشکده¬های علوم رفتاری دانشگاه تهران به تعداد 275 نفر و حجم نمونه 159 نفرمی¬باشد. جهت نمونه¬گیری از فرمول نمونه¬گیری کوکران و هم¬چنین روش نمونه¬گیری طبقه¬ای با اختصاص متناسب استفاده شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسش¬نامه¬ی هوش سازمانی(آلبرشت، 2003) و خلاقیت، محقق ساخته بود که از نظر روایی سازه و محتوا مورد تأیید اساتید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش¬نامه¬ی هوش سازمانی 87/0 و برای پرسشنامه¬ی خلاقیت 91/0 به دست آمده است. داده¬های جمع آوری شده به دو روش آمار توصیفی و استنباطی( آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آمار توصیفی با توجه به میانگین های به دست آمده، حاکی از آن بود که هوش سازمانی و تمامی مؤلفه¬های آن در سطح متوسط قرار دارند. هم¬چنین در رابطه با متغیر خلاقیت؛ مؤلفه¬های ابتکار، انعطاف¬پذیری ذهنی، استقلال، ریسک-پذیری، روانی و سیالیت و بسط ذهنی در سطح متوسط قرار داشتند. اما در رابطه با مؤلفه¬های پشتکار، اعتماد به نفس، کنجکاوی، موفقیت¬گرایی و انگیزه، نتایج نشان داد که در سطح زیاد قرار دارند. در بخش آمار استنباطی نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون، حاکی از آن است که بین هوش سازمانی و خلاقیت در سطح معنی¬داری برابر با 0.03 رابطه-ی مثبت و معنادار وجود دارد، شدت این رابطه 0.17 است که حاکی از رابطه¬ی ضعیف بین این دو متغیر است. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که مؤلفه¬های چشم¬انداز استراتژیک و سرنوشت مشترک، پیش¬گویی کنندگان خلاقیت اعضای هیئت علمی بوده و با یکدیگر همبستگی چندگانه دارند. تحلیل مسیر انجام گرفته هم نشان داد که مؤلفه¬ی روحیه بر مؤلفه¬های فشار عملکرد، اتحاد و توافق، میل به تغییر و چشم انداز استراتژیک، تأثیر مستقیم دارد. مؤلفه¬ی میل به تغییر بر کاربرد دانش، سرنوشت مشترک و اتحاد وتوافق تأثیر مستقیم دارد. همچنین فشار عملکرد بر روی میل به تغییر دارای تأثیر بوده است و کاربرد دانش بر چشم انداز استراتژیک تأثیر داشته است. بر اساس تحلیل مسیر انجام گرفته سرنوشت مشترک و چشم انداز استراتژیک هر یک تأثیر مستقیم بر خلاقیت داشته و تأثیر سایر مؤلفه¬های هوش سازمانی بر خلاقیت غیر مستقیم بوده است. کلید واژگان : هوش سازمانی ، خلاقیت ، آموزش ،هیئت علمی ، استاد ، دانشگاه، آموزش عالی
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to examine the relation between organization intelligence and its components with creativity of faculty members of university. The research is descriptive &integrated. Statistical population includes Faculty members of behavior science.who are 275 people &sample consist of 159 people. For sampling of Cchrau's formula and also priority sampling was applied appropriately. 2 pieces of device which have been confirmed according to the content by professorswere: 2questionnure of organization intelligence.Coefficient of Cronbok's alpha for organization intelligence was estimated 87 and for creativity was estimated 91. The accumulated data according to 2 approaches of descriptive statistics &inferential statistics were analyzed. The result of descriptive statistics according to attained average,shows that organization intelligence and all components were in medium level.and according to creativity. issues like. innovation, mind flexibility, independency, taking risks, cognition and politics and mind explanation were considered as medium too. But in relation with perseverance issues, such as confiolence, curiosity, flourishment of motivation, results showed that these items were ranked in high level. In infernal statistics results of pierson integration test showed that organization intelligence & creativity are related, with positive level of 0.03 in being meaningful . Intensity of this relation is 0.17 &shows a poor connection between these 2 variables. According to these results, variables of tend to alter & creativity (=sig 0.06), strategic view & creativity applyingknowledge&creativity (sing=0.49) & finally operation pressure & creativity (=sig0.39) don't make sense & are not related so can't be extended to statistical population. Also the results showed that Variables spirit & creativity (=sig 03),greement&unity and creativity (=sig 1) & common fate &creativity (=sig o). Are related & 99% can be extended to statistical population. Results of Regression analysis shows that strategic view & common fate, could predict creativity of faculty members and have multiple relation. According to analysis.''spirit '' has direct effect on operation pressure, agreement &unity tend to change strategic view.The tend to alter has direct affect an applying knowledge,common fate & agreement & unity.Also operation pressure affects tend of alter and applying knowledge affects strategic view. In accordance with the path of study, common fate & strategic view had direct affect on creativity & effect of other organization intelligence components on creativity was indirect. Key words :Organizationintelligence -Creativity-Education- Faculty members- Professors- University- Inacordance with