عنوان پایان‌نامه

نفت و معمای نظم نمادین: خوانشی از جامعه منشوری ریگز



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نفت و معمای نظم نمادین: خوانشی از جامعه منشوری ریگز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4077;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74574;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4077;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74574
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سجاد ستاری

    سه¬گانه «سنت،نفت،انسان¬منشوری» درکشورهای درحال گذار(جوامع¬منشوری) نفت¬پایه منجر به نظم نمادینی شده است که دایما در حال بازتولید خود است. بستر منشوری این جوامع بیان¬گر حضور قوی و همه¬جانبه سنت در این کشورها است که به یک¬باره زایل نشده و نمی¬شوند.کمبود آب و نیاز به آبیاری مصنوعی سبب شد،که افراد این ملل انجام این کارویژه(تامین آب) را جزء وظایف ذاتی حکومت بدانند.اهمیت تامین آب مسیر متفاوتی را برای این ممالک رقم زد و منجر به برتری سرمایه سیاسی به سرمایه اقتصادی گردید.،و موجب نظمی شد که تا زمان تضعیف اقتصادسیاسی آب¬پایه ادامه یافت و تبدیل به سنن انباشته گردید.کشف و استخراج و افزایش فروش نفت و هم¬زمانی آن با تشکیل دولت مدرن که خود ناشی از عمل فنی و ارادی نخبگان سیاسی بود با در نظرگرفتن سنن انباشته پایه¬گذار نظمی شد که بار دیگر دولت و جامعه را وابسته به عامل طبیعی دیگری به اسم نفت کرد و حکومت نفت¬پایه را تشکیل داد.این سه عامل یعنی نفت و سنت و آیین تاسیسی دولت مدرن در ملل جهان سوم نفت¬پایه نقطه عطفی در تاریخ این ممالک است.از این مقطع به بعد،انسانی با رفتاری خاصی ظهور می-کند که نگارنده با استفاده از نظریات و مفاهیم پیربوردیو و جامعه منشوری،او را «انسان منشوری» می-نامد.سنت و نفت باعث قوام سرمایه سیاسی نسبت به سایر شقوق سرمایه می¬گردد¬.سرمایه سیاسی با تبدیل به میدان اصلی(قدرت) سبب نظمی خاص می¬شود که انسان منشوری خود حامل آن نظم است.انسان منشوری از طریق عادت¬واره¬ها ساختارهای عینی را تبدیل به ساختارهای ذهنی می¬کند و بسیاری از فعالیت¬هایش برآمده از منطق میدان است،او نه آن¬طور که فردگرایان می¬پندارند سوژه اگاه است و نه آن¬طور که کل¬گرایان تصور می¬کنند منحل در جامعه است .نخبگان قدرت در این کشورها با استفاده از عنصر نفت در بستر منشوری جوامع،از طریق عادت¬واره¬ها موجب بازتولید انسان منشوری که حامل نظم نمادین است می¬شوند و تا زمانی که سنن انباشته و نفت و انسان¬منشوری وجود دارند،نظم نمادین استمرار پیدا می¬کند
    Abstract
    The triple of “Tradition, Oil, Prismatic human” in transitional oil-base countries (prismatic societies) lead into the symbolic order, which reproduce itself permanently. prismatic context of these societies indicates the strong and all-around presence of tradition, which didn’t vanish and doesn’t yet. Deficit of water and need for artificial irrigation brought these nations people to think about this function (providing water) as an inherent task of government. The importance of providing water caused a different way in these countries and led to the predominance of political capital toward economic capital, and brought an order, which continued until the attenuation of water-base economic capital and become to the accumulated traditions. Exploration, production and sale of oil and simultaneity of that with formation of the modern state, which is due to elite’s technical and voluntary action with considering the accumulated traditions established an order which is again affiliate the society and government to a natural element like oil and developed an oil-base government. These three elements, namely Oil, Tradition and established norms of the modern state in third world centuries are the turning point in their history. From this point onward, individuals with specific behavior emerge that is called prismatic human based on Pierre Bordieu’s Prismatic society theory. Tradition and oil lead to consolidation of political capital compared to other investment alternatives. Political capital brings about a specific order by converting to a force field and the conveyor of this specific order is prismatic human. Prismatic human turns objective structures to the subjective structures by the habitus. Most of prismatic human actions come from field dialectic. Neither does prismatic human act as conscious subject based on Individualists theory, nor does he melt in society based on Holistics imagination. Elite’s force in these country reproduce prismatic human who is a conveyor of symbolic order by using oil in the context of prismatic societies and via habitus and the symbolic order continues as long as there are accumulated traditions, oil and Prismatic human.