عنوان پایاننامه
آوراگاردهای تجدد ادبی و مسئله ترقی در ایران( درآمدی بر شناخت روایت شناسانه رمانتیسیم ایرانی)
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4103;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76071;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4103;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76071
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد قدسی
- استاد راهنما
- سجاد ستاری
- چکیده
- ارتباط تجدد ادبی در ایران با مفهوم رمانتی¬سیسم شناخته شده است. اما در تمامی پژوهشهای نقادانه ادبی در ایران، نسبت این دو مفهوم به شکل روشنی ترسیمخ نشده است و نقد رمانتیک از مدرنیته به عنوان خوانش غالب تجدد یکسان پنداشته شده. این پژوهش با استفاده از نقد آرکی¬تایپی به سیاق نورثروپ فرای تلاش کرده است تا مفاهیم رمانتیک را با تاثیرات و تاثرات تجدد ادبی در سیاست و اجتماع انطباق داده و فراز و فرودهای آن را بر شاخصه های نقد آرکی تایپی برازش دهد. به این منظور آثار آوانگاردهای تجدد ادبی ایران مورد بررسی و مداقه قرار گرفت. و بر مبنای این روش تحلیل شد. ماحصل یافته ها نشان داد. روایت تجدد ادبی که پس از تصادمات ایران و روسیه در عصر فتحعلی شاه آغاز شده بود و در عصر مشروطه رویکردی ترقی خواهانه داشت. در طول زمان و بر اثر خلا فلسفی این جریان، انقراض نسل اول آوانگاردهای تجدد ادبی و شکست از سیاست ورزی به نقطه عطف خود نزدیک و در نهایت پس از کودتای 28 مرداد 1332 خورشیدی شکل کامل داستانی خود را یافته و به رویکردی محافظه کارانه فرو می افتد.
- Abstract
- The relationship between literary modernity in Iran is known in Iran with romanticism concept; yet in all the critical literary researches in Iran the relationship between these two concepts have not been clarified and romantic criticism of modernity is considered as the usual understanding of modernity. This study uses archetypical criticism to Northrop Frye concept tried to conform romantic concepts to literary modernity effects and affects in politics and society and compare their ups and downs with archetype criticism. Therefore, the avant-garde works of Iranian literary modernity were used and analyzed according to this method. The results shows that the literary modernity after Iran – Russia accidents in Fathali-Shah’s era and progressing in constitutional era, because of the philosophical gap of that flow during time resulted in the extinction of literary modernity avant-garde first generation and breaking the politic had its own turning point and finally after the coup d’état of 28 Mordad 1333 changed into the story form and a conservative approach.