عنوان پایاننامه
سعادت و سیاست در رساله ابن طفیل
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4023;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73935
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- میثم عباسی فیروزجاه
- استاد راهنما
- داود فیرحی
- چکیده
- در این پژوهش، دو مفهوم اساسی، در رسال? حی بن یقظان ابن¬طفیل مورد بررسی قرار گرفته است: سعادت و سیاست. ابن¬طفیل در این داستان فلسفی، که عنوان آن ملهم از یکی از آثار تمثیلی ابن¬سینا است، با طرح افکار و ایده¬های خود به شکلی آمیخته به رمز و استعاره، به بررسی دو مفهوم فوق برآمده است. دیدگاه او دربار? سعادت و سیاست از دل فلسف? سیاسی وی استخراج می¬شود که در آن، انسان و دست¬یابی او به خیر را در حل مسئل? عقل و وحی می¬داند. وی معتقد است که عقل و نقل مستقل از یکدیگر بوده، گرچه تعارضی نیز بین آن دو نیست. فیلسوف می¬تواند به¬ دور از شریعت نبوی و بیرون از سیاست و جماعت به سعادت دست پیدا کند اما عام? مردم تنها از طریق نبوت (شریعت) است که می¬توانند امید به رستگاری داشته باشند. فیلسوف در جامعه حضوری فعال ندارد و حتی حضور او خطرناک و باعث فساد و گسست امور می¬گردد. بنابراین، فقیه در نبود فیلسوف، عنان سیاست را به دست می¬گیرد و بر ظاهر عوام و خواص حکومت می¬کند. پژوهش حاضر با تأکید بر سه مؤلف? اساسی به بررسی دو مفهوم فوق در رسال? حی بن یقظان پرداخته است: 1-تحولات سیاسی و فکری در عصر ابن¬طفیل؛ 2-حکمت مشرقی ابن¬سینا و اندیش? تأویلی غزالی؛ 3-ساختار کتاب. در این¬جا از خوانش ابن¬طفیل از طریق ابن¬رشد احتراز شده است.
- Abstract
- In this research, two basic concepts, in Hayy ibn yaqzan Ibn Tufail’s treatise are analyzed: Happiness and Politics.in this philosophic narrative, Ibn Tufail’s, that it’s title is retritieved by one of allegorical writing Avecina. He analyzed two concepts above. By designing thoughts and ideas combined with symbol and metaphor. This vision about happiness and politics emerge from his politic philosophy. that he knows human and his accessing to good, in solving wisdom and revelation problems. He believes that wisdom and revelation are independent from each other, although, there aren’t any incompatibility in them. Philosopher can acquire the happiness far from prophetic religion and out of policy and society. but general people can only hope to salvation through, prophecy (religion). Philosopher is inactive in society, even his attendance is dangerous and causes corruption and disorder in affairs. Thus, junsconsult take over the politics in the absence of philosopher and governs the populace and virtue. present research proceed 3 basic components to ananlyze 2 concepts about in Hayy Ibn Yaqzan’s treatise: 1. ideal and politic developments in Ibn Tufail’s epoch, 2. Avecina oriental wisdom and Al-Ghazali’s interpretive ideeas, 3. Structute of the book. Ibn Tufail’s reading is avoided by Ibn Rushd.