اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر انگیزش ترک اعتیاد
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 713;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78796;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 713;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78796
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سویل شیشوانی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- اعتیاد به مجموعهای از نشانههای فیزیولوژیکی، رفتاری و شناختی اطلاق میشود که روی هم رفته نشان دهنده تداوم مصرف داروهای افیونی با وجود مشکلات شدید ناشی از مصرف آنهاست. افراد وابسته به مواد، چرخهای از آسیبهای کارکردی دارند که به واسطه ناتوانی آنها در کسب مهارتهای لازم برای زندگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر انگیزش ترک اعتیاد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مراجعه کنندگان به مراکز ترک اعتیاد شهر تبریز تشکیل میداد که تعداد 44 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به شیوهی تصادفی ساده در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار-جمعآوری اطلاعات پرسشنامه انگیزش و پرسش نامهی مهارتهای زندگی بود. یافتههای تحقیق نشان داد که گروههای پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با هم دارند و با توجه به میانگینهای مشاهده شده میتوان گفت آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش ترک اعتیاد اثر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که این روش برای ارتقای انگیزش ترک اعتیاد موثر بوده است. با توجه به اینکه مهارتهای زندگی شامل مجموعهای از تواناییها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش میدهند در نتیجه آموزش مهارتهای زندگی نیز میتواند در بهبود شاخصهای کیفیت زندگی به کار رود.
- Abstract
- Abstract “Addiction” denotes a set of physiological, behavioral and cognitive indicators that generally show the continuation of using narcotics in spite of severe problems arising from doing so. The addicted individuals suffer from a circle of dysfunctions due to their inability to gain required life skills. The aim of the current research is to investigate the effect of group training in life skills on the motivation to overcome addiction. The statistical population of the current research consisted of all those hospitalized in the drug rehabilitation centers in the city of Tabriz, from which 44 subjects were selected by the method of random sampling, and placed in experimental and control groups by the simple sampling method. The tools of gathering information were questionnaires about motivation and life skills. The research findings showed that there is a significant difference between pretest and posttest groups, and given the observed average, one can conclude that group training of life skills has a significant effect on the motivation to overcome addiction. The results also showed that this method has been influential in boosting the motivation to quit. Given that life skills include a set of capabilities that increase the power of adaptation and of positive and effective behavior, thus group training of life skills training also can improve the quality of life indices.