عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش علوم به روش نقشه های مفهومی در مقایسه با روش سنتی در عملکرد تحصیلی پایه اول متوسطه اول شهرستان الیگودرز



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش علوم به روش نقشه های مفهومی در مقایسه با روش سنتی در عملکرد تحصیلی پایه اول متوسطه اول شهرستان الیگودرز" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74726;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2471;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74726;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2471
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    حمید محمودی
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به کمک نقشه های مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی در عملکرد تحصیلی درس علوم دانش آموزان پایه هفتم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 94-1393 اجرا گردید. در این پژوهش ابتدا از میان مدارس پسرانه شهر الیگودرز که دارای کلاس پایه هفتم بودند، یک مدرسه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی دو کلاس پایه هفتم در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روش تحقیق این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون وپس آزمون بود. در این پژوهش ابتدا پیش آزمون پیشرفت تحصیلی بر روی 60 نفر از دانش آموزان برگزار شد، سپس دانش آموزان مذکور به صورت تصادفی به دو گروه سی نفره تقسیم شدند. به طور همزمان، دانش آموزان گروه اول بمدت دوازده جلسه یک ساعته در معرض متغیر مستقل (الگوی نقشه های مفهومی) قرار گرفتند، درحالیکه همزمان با آن برای دانش آموران گروه دوم از روش سنتی استفاده و الگوی مذکور اجرا نشد. در نهایت برای هر دو گروه پس آزمون پیشرفت تحصیلی اجرا شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، محاسبه میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. همچنین از روش های آمار استنباطی؛ تحلیل کواریانس بهره گرفته شد. بعد از به دست آمدن نمرات در پیش آزمون و پس آزمون، داده‌ها بوسیله تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، الگوی نقشه های مفهومی (05/0>P) در تدریس، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می‌شود و مقدار این اثر 62 درصد می‌باشد. کلید واژه ها: آموزش، نقشه های مفهومی، روش سخنرانی ، عملکرد تحصیلی، درس علوم، دانش آموزان پایه هفتم
    Abstract
    Abstract One of the most recent procedures in evaluating students' performance is using concept maps. There is a multitude of research indicating that concept maps are likely to be effectively used in order to assess one`s conceptual knowledge. The present study was conducted aiming at the examination of the efficiency of the kind of education which uses mind maps compared to the lecturing method and its likely effects on the performance of the seventh grade students` in the science lesson in the years 1393 and 1394. In the present study, first of all, from among all the schools having grade seven, one school and two basic classes were randomly selected and considered as experimental and control groups. The research procedure used in the current study is pretest – posttest semi-experimental research with a control and an experimental group in order to test the already raised hypotheses. In the present study, a descriptive method of qualitative statistics, mean calculation, and standard deviation were applied. Besides, statistical inference and covariance analyses have also been used. The results of this study indicated that by the statistical control of the pretest effects, the independent variable has a significant effect on the dependent variable (educational performance), i.e. (F=14.24, P=0.001), in a way that regarding the degree of effects and also based on the interferences, it is only possible to determine the dependent variable up to 45 percent. Accordingly, it can be concluded that there is a significant difference in educational performance between the two groups ( one trained by the lecturing method and the other by the concept map method). Therefore, the concept map instruction method enhances the applicants` educational performance in comparison with the lecturing method. Keywords: Education; Concept Maps; Lecturing Method; Educational Performance; Science Lesson; Seventh Grade Students.