بررسی نگرش دانش آموزان پایه ششم و معلمان نسبت به وضعیت تکلیف شب در مدارس ابتدایی منطقه ۱۱ شهر تهران
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2459
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- وجیهه مولایی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان و دانشآموزان نسبت به وضیعت تکلیف شب پایه ششم در مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر تهران انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانشآموزان و معلمان پایه ششم ابتدائی منطقه 11 شهر تهران که در سال تحصیلی 94-93 مشغول میباشند. این تعداد برابر 84 معلم، 2656 دانشآموز میباشد. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شده است و بر اساس آن 336 دانشآموز و 69 نفر معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تعیین روایی محتوا، پرسشنامه در اختیار اساتید مشاور و راهنما و صاحبنظران ذیربط قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامههای معلمان و دانشآموزان، ابزارهای مورد نظر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 71/0 و 73/0 به دست آمده است. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که ساختار اکثریت تکالیف ارائه شده، مرتبط با حل تمرینات و پاسخ به سوالات است. دانشآموزان انجام تکالیف در خانه و معلمان انجام تکالیف در کلاس درس و در کنار خودشان را مؤثر میدانند. اکثر معلمان و دانشآموزان، پیامد انجام ندادن تکالیف را ابتدا صحبت کردن و سپس جریمه دانشآموزن میدانند. معلمان ساعات کمتری را برای انجام تکلیف مؤثر دانسته اما دانشآموزان معتقدند میزان ساعات تکلیف باید بیشتر باشد. ویژگیهای معلمان (نحوه تدریس، تجربه تدریس و میزان تحصیلات ) درارتباط با ارائه تکالیف به دانشآموزان نقش مهمی داشته و شواهد نشان داد، دانش آموزان گزارش کردند تفاوت فردی در تخصیص تکالیف به دانشآموزان مورد توجه قرار نمیگیرد. معلمان براین باورند که تکلیف، در پایه ششم ضروریتر است در حالی که دانشآموزان به لحاظ ارائه تکالیف، تفاوتی بین پایههای تحصیلی قائل نبودند و هر دو گروه معلمان و دانشآموزان نسبت به تکلیف شب، نظر مساعد داشته و آن را در بهبود یادگیری درس، مفید و مؤثر میدانند. کلیدواژه: تکلیف شب، نگرش، معلمان، دانشآموزان، یادگیری،پیشرفت تحصیلی
- Abstract
- Abstract The present study was performed aiming at investigation of teachers and students' attitude towards assignment in Tehran sixth grade elementary schools. The statistical population of the study consists of all teachers and students of Tehran sixth grade elementary schools in the academic year of 93-94; totally including 84 teachers and 2656 students. Morgan chart was used to determine the sample size, in which 335 students and 66 teachers were chosen. An author-made questionnaire was applied for data collection. In order to evaluate the validity, the questionnaire was submitted to advisors, supervisors and practitioners. Also, for reliability evaluation of teachers and students' questionnaires, 0.73 and 0.75 were obtained, respectively, by Cronbach's Alpha. Findings show that assignments mainly include solving problems and answering the questions. Performing the assignments is most effective in home and in the classroom, from the students' and teachers' perspective, respectively. The consequence of not doing the assignment should include advising the student first, and then, giving them penalties, as both students and teachers agreed. Teachers believe that having less time for doing the assignment would be more effective; unlike students who go for more time. Teachers' characteristics (teaching method, experience, and educations) play a major role in giving students assignments; also, students reported that individual differences are not taken into account when giving assignments to different students. Teachers hold that assignment is more important in sixth grade, while students could see no difference between assignments in various grades. Both groups had positive attitude towards the assignment-giving process and believed that it would effectively help students learn lessons better. Keywords: assignment, attitude, teachers, students, learning, educational achievement