بررسی میزان تغییر در نگرش ها و رفتار های مذهبی دانشجویان با توجه به عوامل برنامه درسی پنهان
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74305;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2454;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74305;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2454
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- معصومه احمدی تبار
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده : موضوع پژوهش، بررسی میزان تغییر در دیدگاه¬ها و رفتارهای مذهبی دانشجویان با توجه به عوامل برنامه درسی پنهان می¬باشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی از نوع علی- مقایسه¬ای است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای استفاده شده است برای تعیین حجم نمونه این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد که 334 نفر انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده در این تحقیق، جهت جمع¬آوری داده¬ها، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بر اساس مبانی نظری پژوهش¬های قبلی در رابطه با مفهوم و ابعاد دینداری انجام شده است، و برای تعیین روایی آن از نظر اساتید استفاده شده است. در این پژوهش جهت تعیین پایایی پرسشنامه روش ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفته است که مقدار آن برابر با 94/ . می¬باشد، که نشان¬دهنده سطح قابل قبولی برای پایایی آزمون است. برای تحلیل داده¬ها از روشهای آماری تی¬ مستقل، تی وابسته و تحلیل واریانس یکراهه با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دیدگاه¬ها و رفتارهای مذهبی دانشجویان در دوره دبیرستان و دانشگاه تفاوت معناداری وجود ندارد. کلید واژگان: رفتارهای مذهبی، دیدگاه¬های مذهبی، برنامه درسی پنهان، دانشجویان.
- Abstract
- Abstract The present research intends to examine the extent of change in students’ religious behaviors and opinions regarding the factors forming hidden curriculum. The present research is an applied research with casual-comparative type. The statistical population (2553) consists of all the bachelor's degree students in behavioral Sciences faculties of Tehran University. Cluster random sampling method has been used to select sample group; Cochran formula has been used to determine sample size (334). Researcher-made questionnaire has been used as the research instrument to collect data, conducted based on theoretical background of previous research concerning concept and dimensions of religiosity; the professors’ view has been used to determine validity. In this research, Cronbach's Coefficient Alpha (0/94) has been used to determine reliability, indicating acceptable level for reliability of test. Descriptive and inferential statistics have been used to analyze data using suitable statistical methods. One-sample test and one-way variance analysis using Software SPSS were used in this study regarding mentioned questions. Results from research indicated that there is not a significant difference between religious opinions and behaviors of students at high school and university. Therefore, students’ religious behavior at university has not changed compared to high school. Key words- religious behaviors, hidden curriculum, students