عنوان پایان‌نامه

عوامل موثر بر موفقیت نفرات برتر کنکور سراسری ۹۳ در گروه های آزمایشی مختلف



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عوامل موثر بر موفقیت نفرات برتر کنکور سراسری ۹۳ در گروه های آزمایشی مختلف" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74595;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2467;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74595;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2467
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    رضا سجادی

    چکیده کنکور به عنوان مهم ترین آزمون سرنوشت ساز در زندگی هر دانش آموزی مطرح است؛ چرا که آیند? تحصیلی و در نتیجه آیند? شغلی هر شخص به رشته ای که در دانشگاه در آن ادامه تحصیل می دهد بستگی دارد. از این رو امروزه یکی از دغدغه های اصلی اکثریت دانش آموزان دبیرستانی و والدین شان، پذیرفته شدن در دانشگاه و در رشت? مطلوب خویش است. برای شناخت عوامل موفقیت در آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها، علاوه بر نظر مشاوران و کارشناسان تحصیلی، صحبت با نفرات برتر کنکور و اطلاع از عوامل موفقیت آنها می تواند بسیار مثمر ثمر باشد؛ چرا که این افراد خودشان این راه را طی نموده و بهترین نتیجه را کسب کرده اند و بهتر از هر شخص دیگری می توانند ما را در جهت شناخت عوامل موفقیت در آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها یاری کنند. با شناخت راه های موفقیت این افراد، می توانیم راه را برای موفقیت دیگران نیز هموار نماییم و گامی در جهت بالا بردن سطح موفقیت تحصیلیِ دانش آموزانِ وطن عزیزمان برداریم. از این رو هدف این پژوهش شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت نفرات برتر کنکور سراسری سال 1393 در گروه های آزمایشی مختلف می باشد. پژوهش حاضر کیفی بوده و به روش نظری? برخاسته از داده ها انجام شده است. شیو? گردآوری داده ها به صورت مصاحب? نیمه ساختار یافته با نفرات برتر کنکور سال 1393 بوده و تا اشباع نظری ادامه یافته است. باورپذیری سؤالات مصاحبه توسط شش نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران تأیید شده است. تحلیل داده ها با روش سیستماتیک اشتراس و کوربن (1990) انجام گردید. تحلیل عمیق تجرب? زیست? مشارکت کنندگان، موجب استخراج 339 کد اولیه، شناسایی 6 مقول? فرعی و در نهایت دسته بندی 4 مقول? اصلی (عوامل اصلی موفقیت) گردید. یافته ها حاکی از آن است که چهار عامل آموزشی، مطالعاتی، انگیزشی-روانی و خانوادگی در کسب رتب? برتر در کنکور سراسری نقش اصلی را ایفا نموده اند. واژگان کلیدی: عوامل موفقیت، نفرات برتر کنکور، کنکور سراسری، نظری? برخاسته از داده ها
    Abstract
    Abstract University entrance exam is the main exam in the life of every student, because the future academic and future career of each person depends on the field that study in university. Therefore today one of the important concerns of more students and their parents is accepting to the university and in a good field. For identifying factors affecting success of university entrance exam, in addition to advisers and expert education's opinion, talk to premier students and notice of their factors affecting success can be useful; because this people themselves have traversed in this way and have the best results and better than anyone can we help to identify factors for success in university entrance exam. By identifying ways to the success of the people, we can pave the way for the success of others and step towards raising the level of academic achievement of our home country's students. Therefore the aim of this study is identifying success factors of premier students in different groups of 2014 university entrance exam. Qualitative research has been done using Grounded Theory. Data collection method for semi-structured interviews with premier students of the university entrance exam in 2014 and continued to theoretical saturation. Credibility of interview questions by six faculty members of Tehran University has been verified. Data analysis was conducted with Strauss and Corbin (1990) systematic method. Depth analysis of the lived experience of participants caused 339 original code, identifying 6 subcategory code and finally classified 4 main categories (of success) were extracted. The results showed that four factors including education, research, psychological and family Top rank in the entrance examination have played a major role. Keyword: success factors, premier students, university entrance exam, grounded theory