بررسی میزان تاثیر برنامه درسی دانشگاه بر ایجاد مهارت های یادگیری مادام العمر در دانشجویان
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74306;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74306;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2453
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- سوده عموزادمهدیرجی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده : موضوع پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر برنامه درسی دانشگاه بر ایجاد مهارت¬های یادگیری مادام-العمر دانشجویان کارشناسی (پردیس فنی و علوم رفتاری) دانشگاه تهران می¬باشد. پژوهش حاضر یک پژوهش علی- مقایسه¬ای است. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشجویان مقطع کارشناسی(پردیس فنی و علوم رفتاری) دانشگاه تهران در سال تحصیلی 93-94 که برابر با 6639 نفر می¬باشند، تشکیل داده¬اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد که دانشکده¬های علوم رفتاری (151) نفر و دانشکده¬های فنی مهندسی (216) نفر انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده در این تحقیق، جهت جمع آوری داده¬ها، از پرسشنامه مقیاس توانایی یادگیری مادام العمر هارسن و هایسین (2010) استفاده شده است. در این پژوهش جهت تعیین پایایی پرسشنامه روش ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفته است که مقدار آن 86/0 به دست آمد که نشان¬دهنده سطح قابل قبولی برای پایایی آزمون است. تجزیه و تحلیل داده¬ها از روشهای آماری t تک نمونهای و آزمون t مستقل با استفاده از نرمافزار spss انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان دستیابی دانشجویان به مولفه¬های یادگیری مادام العمر در حد متوسط بوده و برنامه¬های درسی دانشگاه توانسته است در حد نسبتا مطلوبی این مهارت¬ها را ایجاد نماید. کلید واژگان: برنامه¬ درسی، مهارت¬های یادگیری مادام¬العمر، دانشجویان.
- Abstract
- Abstract The present research intends to examine effect of academic curriculum on creation of Lifelong learning skills among bachelor's degree students in behavioral Sciences faculties and Technical of Tehran University. The present research is an applied research with casual-comparative type. The statistical population (6639) consists of all the bachelor's degree students in behavioral Sciences faculties of Tehran University. Stratified sampling method has been used to select sample group. Cochran formula has been used to determine sample size among behavioral sciences faculties (151) and technical engineering faculties (216). Harsen learning ability scale has been used to collect data. In this research, Cronbach's Coefficient Alpha (86/0) has been used to determine reliability, indicating acceptable level for reliability of test. One-sample test and Independent t-tests using Software SPSS were used in this study regarding mentioned questions. Results from research indicated that the extent of students’ access to Lifelong learning components has been average level and curriculum has failed to create skills at favorable level. Key words- curriculum, Lifelong learning skills, students.