اثر بخشی برنامه های خانه های اسباب بازی بر خلاقیت و مهارت اجتماعی کودکان پایه اول ابتدائی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72708;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2407;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72708;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2407
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- طیبه زرین
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- پژوهش حاضر باهدف شناسایی اثربخشی برنامههای خانههای اسباببازی بر میزان خلاقیت و مهارت اجتماعی کودکان صورت پذیرفت.روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان رباطکریم بود که از آن نمونهای به روش نمونهگیری خوشهای شامل 50 نفر برگزیدهشده و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند ( 25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل ). گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه در خانه اسباببازی قرار گرفتند و از برنامههای آن بهرهمند شدند و گروه کنترل در همین مدت از برنامههای خانه اسباببازی استفادهای نکردند و مطابق با طرح تحقیق هر دو گروه پیش و پس از آموزش به لحاظ هر دو متغیر موردمطالعه سنجیده شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه مهارت اجتماعی واینلند استفاده شد و داده ها به واسطه تحلیل کوواریانس پردازش شدند. یافته های پژوهش تفاوت معنی دار05/0>P میان دو گروه آزمایشی و گواه درهر دو متغیر خلاقیت و مهارت اجتماعی را نشان داد. به طوریکه گروه آزمایش از خلاقیت و مهارت اجتماعی بیشتر برخوردار شدند. واژگان کلیدی: خانه های اسباب بازی، خلاقیت، مهارت اجتماعی
- Abstract
- This study aimed toinvestigate the effectiveness of programs of toy houses on the creativity and social skills of children.The research metod was quasi-experimental in regard to pretest-posttest with control group.The Statistical population was chosen fram the entirefemale studentsin Robat karim city who were studying first grade of elementsry school.The survey methodology was considered to be clustered which The samplewas 50 students,25 of themwere as signed to the experimental groupandthe rest were replacedin controlgroup. The experimental group was put in Toy houses for eight session and rewarded byits programs and the control group did not use the programs of Toy houses at this time according to the research project,both pretest. Group and post test group were examined in the terms of both variables for collecting or gothering data, Torens Questionnaire of Creativity and Whiteland Social Skill Questionnair were used and posttest then data was usefor factor analysis of covariance.The results showed that significant differences P<0/05 was between the experimental and control group in Creativity and social skill.in conclusion the experimental group showed more creativity and social skills. Keywords: social skill, creativity, toy houses