عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر« آموزش عالی و حرفه ای» بر«کارایی بازار نیروی کار» بر اساس الگوی رقابت پذیری جهانی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74877;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74877
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- محیا حاجی ولی زاده شبستری
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر " آموزش عالی و حرفه ای" بر " کارایی بازار نیروی کار" بر اساس الگوی رقابت پذیری جهانی می باشد که در آن رکن آموزش عالی و حرفه ای متغیر مستقل و کارایی بازار نیروی کار متغیر وابسته است. در همین راستا به بررسی جزئی تر این ارکان پرداخته و تعیین خواهد شد که کدام زیر شاخص از آموزش عالی و حرفه ای بیشترین تاثیر را بر کدام زیرشاخص از کارایی بازار نیروی کار دارا می باشد. رکن آموزش عالی و حرفه ای شامل هشت زیر شاخص و رکن کارایی بازار نیروی کار شامل ده زیر شاخص می باشد که بر اساس داده های مربوط به زیر شاخص های مشخص شده سطح آموزش عالی و حرفه ای و کارایی بازار نیروی کار در گزارش مجمع جهانی اقتصاد سنجیده می شود. جامعه آماری این تحقیق در بخش اول که مربوط به تحلیل همبستگی کانونی است، شامل 144 کشوری است که داده های رقابت پذیری ملی برای آنها در گزارش سال 2014-2015 تهیه شده است و در بخش دوم که مربوط به تکنیک پانل دیتا است، شامل 150 موجود در گزارش های سال های 2008-2009 تا 2014-2015 می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است و شیوه ی تحلیل دادهها توسط روش همبستگی متعارف و پانل دیتا می باشد که با استفاده از نرم افزار SAS و STATISTICA صورت خواهد گرفت.
- Abstract
- The concept of competitiveness has attracted abundant attentions of both scholars and governors during the past decade. During this period, the World Economic Forum has published its annual reports which encompass Global Competitiveness Index (GCI) in order to measure national competitiveness in different countries. This research aims at investigating the interaction between the two sets of “Higher education and training” and “Labor market efficiency” as the two basic pillars of national competitiveness in order to provide information for improving national competitiveness. In our study, we used descriptive-correlation methodology. The statistical population was144 countries whose GCI data were included in GCI 2014–2015 report. Also, we employed Canonical Correlation Analysis (CCA) to investigate interaction between two sets of “High-er education and training” and “Labor market efficiency”. Our findings show that there is a significant and positive relationship between the set of “Higher educa-tion and training” and “Labor market efficiency”