عنوان پایاننامه
شناسایی و تعیین اهمیت عوامل موثر بر بازاریابی ویروسی در حوزه نرم افزارهای کاربردی موبایل
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74035;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74035
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- حمیدرضا ریحانی
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- بازاریابی ویروسی با تکیه بر اصل دهان به دهان شدن یک تبلیغ و یا انتشار آن تبلیغ در شبکه اینترنت و یا شبکه های تلفن، همراه است. با توجه به رشد فناوری های نوین همچون اینترنت، بازاریابی ویروسی به عنوان یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار در بین استراتژی های بازاریابی شناخته می شود. شرکت ها به واسطه چنین نوع بازاریابی خواهند توانست با صرف هزینه های بسیار پایین، اثربخشی اقدامات بالاتری را در زمینه بازاریابی به دست آوردند. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تعیین اهمیت عوامل مهم و تاثیر گذار بر بازاریابی ویروسی در حوزه نرم افزارهای کاربردی موبایل است. روش تحقیق این پژوهش از نظر ماهیت آمیخته از نوع اکتشافی بوده است و از نظر هدف از جمله تحقیق های کاربردی است. به این ترتیب که در فاز نخست این تحقیق محقق با استفاده از تکنیک فراترکیب به شناسایی معیارهای موثر بر بازاریابی ویروسی پرداخته شده است و در گام بعدی نیز با استفاده از روش دلفی فازی که جزء رویکرد کمی این پژوهش می باشد به تعیین اهمیت و درجه اهمیت عوامل شناسایی شده در حوزه بازاریابی ویروسی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی، خبرگان فعال در عرصه بازاریابی ویروسی در صنعت نرم افزارهای کاربردی موبایل بوده اند که بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب گردیده اند. 30 نفر در این روش برای انتخاب عوامل دارای اهمیت استفاده شده اند. نتیجه حاصل شده با استفاده از روش فراترکیب 26 معیار ( سرعت پیام، جذابیت پیام، توانایی ارتباط با محصول، اخلاقی بودن، شخصی سازی پیام، قابلیت های سرگرم کننده پیام، کمبود اطلاعات، معتبر بودن پیام، نوع شخصیت فرد دریافت کننده پیام، انگیزه های افراد، احساسات افراد، نیازمندی های درونی، نیازهای خیرخواهانه ، نیاز به تعالی، رهبری افراد در گروه ها، سطح تکنولوژی ، فرهنگ جامعه، میزان رقابت، ویژگی اقتصادی جامعه، مسئولیت های و نقش های اجتماعی شرکت ها، شهرت و اعتبار برند، قدرت برند، مدیریت ارتباط با مشتری، نوع محصول، تصویر برند و ارزش درک شده) بوده است. با استفاده از روش دلفی فازی معیارهای سرعت ( تازگی ) پیام، جذابیت پیام، توانایی ارتباط با محصول، اخلاقی بودن، معتبر بودن منبع، نوع شخصیت افراد دریافت کننده پیام، انگیزه های افراد، احساسات افراد ، فرهنگ جامعه، شهرت و اعتبار برند، قدرت برند، تصویر برند، بالاترین ن
- Abstract
- Viral marketing, relying on word of mouth principles for advertising or to publish it on the Internet or mobile networks. Due to the growth of new technologies such as the Internet, viral marketing as one of the most important and most useful tool in the marketing strategy is known. By using viral marketing, companies will be able to lower costs to achieve higher measures of effectiveness in the field of marketing. The main objective of this thesis is to identify and determine the significance of the important factors affecting viral marketing in the field of mobile applications. This exploratory research, using meta-synthesis techniques to identify the important factors affecting viral marketing and then using Fuzzy Delphi to determine the significance of factors affecting viral marketing. The population of this study in the quantitative section was experts working in the field of viral marketing in the mobile application industry who have been selected by snowball sampling method. 30 expert people used to select important factors. The results of meta-synthesis method showed 26 important factors (speed of message, attractiveness of message, ability to communicate with the product, morality, personalize the message, fun messaging capabilities, lack of information, the validity of the message, personality of the recipient, motivations of people, emotions, inner needs, charitable needs, the need for excellence, leading people in the group,technology level, culture of society, competition level, the economic characteristics of the population, corporate social responsibility, brand reputation, brand strength, customer relationship management, product type, brand image and perceived value). Using Fuzzy Delphi, speed of message, attractiveness of message, ability to communicate with the product, morality, reliability of the source or validity, personality of the recipient, motivations of people, emotions of people, culture, brand reputation, brand strength, brand imag