عنوان پایان‌نامه

ارایه یک مدل با رویکرد داده کاوی برای بیشینه کردن سود فروشگاه های زنجیره ای با در نظر گرفتن تصمیمات طبقه بندی محصول، تخصیص فضا و محل نمایش




    رشته تحصیلی
    مدیریتMBA - بازاریابی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73750;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73750
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    انتخاب این که خرده فروشان چه محصولاتی را از بین محصولات متنوع و گسترده موجود انتخاب کرده و به هر یک چه مقدار فضا اختصاص دهند؛ از تصمیمات بسیار مهم برای آن ها است. فضای در اختیار خرده فروشان محدود است و از سوی دیگر محصولات جدید و متنوع به صورت مستمر معرفی و عرضه می شوند. بنابراین خرده فروشان نیاز به ابزار هایی دارند که بتوانند این تصمیم گیری ها را به صورت بهینه انجام دهند. در سالیان اخیر نیز شاهد گسترش هر چه بیشتر فروشگاه های زنجیره ای هستیم که به صورت مجموعه ای از چند فروشگاه خرده فروشی یکپارچه عمل می کنند. در این تحقیق به دنبال این هستیم تا به کار گیری رویکرد داده کاوی بتوانیم از داده های عظیم مربوط به تراکنش های مالی فروش فروشگاه های زنجیره ای اطلاعات لازم را برای یافتن روابط بین محصولات و طبقات محصول به دست آورده و مدلی ارائه کنیم که نشان دهد چه محصولاتی نمایش داده شوند (طبقه بندی محصول)، چه مقدار به هر محصول فضا اختصاص داده شود (اختصاص فضا) و محصولات کجا در معرض دید مشتریان قرار بگیرند (محل نمایش) تا سودآوری بیشینه شود. این تحقیق یک تحقیق توسعه ای بوده و از نظر روش گردآوری داده ها و از نظر روش تحلیل نیز تحقیق آرشیوی و تحلیلی است. جامعه این تحقیق هم تحقیقات پیششین هستند که بتوان مدل را بر مبنای آن ها ساخت و همچنین داده های فروش فروشگاه هستند. نمونه تحقیق نیز داده های یک ماهه فروش در سری زمانی داده ها ی فروش هستند.داده ها در ماه آبان سال 1394 از فروشگاه شقایق به دست آمدند. موضوع تحقیق نیز به بخش توزیع در آمیخته بازاریابی باز می گردد. 525 سبد خرید یا تراکنش تحلیل شدند و در آن ها 79 نوع محصول موجود بود. در نتیجه تحلیل این داده ها محصولات در 10 طبقه مختلف جای گرفتند که برخی محصولات در بیش از یک طبقه جای گرفتند. در ادامه حاشیه سود برای طبقات با توجه به قیمت خرید و فروش محصولات و هزینه های انبارداری و عملیاتی محاسبه شد. با حل تابع سود و به دست آمدن ضرایب افزایش حجم به طبقات محصول فضا اختصاص یافت و در نهایت با توجه به بخش بندی فروشگاه و توجه به ارتفاع مختلف قفسات طبقات در قفسات نمایش داده شدند. در نتیجه این مدل نیز سودآوری با توجه به هر سه این تصمیم گیری ها به طور توام بیشینه گردید.
    Abstract
    The choice of which products to stock among numerous competing products and how much shelf space to allocate to those products are central decisions for retailers. Because shelf space is a scarce and fixed resource and potentially available products are continually increasing, retailers have a high incentive to make these decisions using optimization tools. Chain stores are growing rapidly in recent years, which are a set of retail outlets that have same organization. In this research we intend to use data mining in orther to find necessary information hidden in large sets of chain stores' transaction Data so that we understand the associations between products and product assortmaents and then to develop a model that can show which products to display (product assortment), how much space we allocate to them (space allocation) and where to display them so that maximizes chain store's profit. This is a developmental research, and is an Archival and Analytical research based on data gathering and analyzing method. Statistical population of this research is past researchers that we can use tto build our model and also transaction datas that are available in Store's database. Sample of research is data of one month that is selected from the series of datas. Data was collected from Shaghayegh store in November, 2015. We analyzed 525 transactions and 79 ddifferent ptoducts. After analyzing data product assortment completed with 10 assortmentsand. We calculated profit margin with data for sale price, purchase price, inventory and operational costs. By solving profit function and finding volume increasing coeficients then we solve space allocation problem. And finally by dividing store layout into some segments and also allocating different importance to the height of shelves we displayed products in shelves. By this model profit of store is maximized by considerin all of the three decision cariables.