عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر مدیریت دانش بر رضایت گردشگران با نقش مداخله گری گرایش کارآفرینانه و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی (مورد مطالعه: هتل های ۴ و ۵ ستاره ی شهر شیراز)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73933;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002284
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    لیدا معتمدی
    استاد راهنما
    آصف کریمی

    صنعت هتلداری یکی از مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین بخش¬های صنعت گردشگری است. این صنعت می¬تواند زیرساخت‌های لازم در جهت رشد و توسعه صنعت گردشگری را فراهم نماید. رضایت گردشگران نیز یکی از شاخص¬های کلیدی موفقیت در صنعت هتلداری است، پیشرفت در صنعت گردشگری درگرو رشد و توسعه صنعت هتلداری است و رشد و توسعه صنعت هتلداری به رضایت گردشگران داخلی و خارجی و وفاداری آن‌ها وابسته است. شهر شیراز دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی فراوانی است و به عنوان یکی از قطب¬های گردشگری کشور، دارای آوازه خاص در منطقه و جهان می¬باشد. به دلیل اهمیت ویژه مراکز اقامتی و ارتباط تنگاتنگ کیفیت گردشگری هر منطقه با وضعیت مراکز اقامتی آن، بدیهی است که کمیت و کیفیت مراکز اقامتی شیراز تاثیر بسزایی در رشد و توسعه گردشگری این شهر دارند. در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش، گرایش به کارآفرینی در هتل¬ها و تأثیر به‌کارگیری مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر روی رضایت گردشگران در هتل¬های چهار و پنج ستاره شهر شیراز پرداخته ‌شده است. روش انجام پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر نوع داده‌ها کمی و از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری این پژوهش 225 نفر از مدیران و کارمندان هتل های چهار و پنج ستاره شهر شیراز می¬باشند. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم‌افزار‌ AMOS 23 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش، گرایش کارآفرینانه و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی هرکدام به‌تنهایی بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارند، همچنین تأثیر مدیریت دانش بر رضایت گردشگران با در نظر گرفتن نقش متغیرهای میانجی گرایش کارآفرینانه و مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی نیز مورد تأیید قرار گرفت
    Abstract
    Nowadays, tourism has become one of the most profitable industries in the world. Hotel industry is also one of the most important and notable parts of the tourism industry. This industry can provide the necessary infrastructures for the growth and development of tourism industry. Tourists’ satisfaction is also one of the key indicators of success and development of this industry. Progress in the tourism industry depends on the development of the hotel industry, and the growth and development of hotel industry depends on both domestic and foreign tourists’ satisfaction and loyalty. Shiraz has many historical and cultural attractions and is well known all around the world. Because of the importance of tourism in each region, particularly in residential centers and the relation between quality of tourism in each city with its residential centers, its clear that the quality and quantity of these centers are important in development of tourism in this city. This study,is about the role of knowledge management, entrepreneurial orientation and electronic customer relationship management impact on tourists’ satisfaction in 4 and 5 star hotels of the Shiraz city. Methodology of research in terms of purpose is practical and the type of data is quantitative and the method of data collection is descriptive survey-based and correlational.The study population includes staffs and managers that are working in 4 and 5 star hotels in Shiraz. Using Morgan and Krejcie table, 225 samples were collected in October and November of 2015.Equation modeling and correlational analysis were used to analyze the data using AMOS.23 software.The results of this study showed that knowledge management, entrepreneurial orientation and electronic customer relationship management, each alone have a significant positive impact on tourist satisfaction, and also knowledge management with the mediating role of the entrepreneurial orientation and electronic customer relationship management variables have