بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و خلاقیت در دانشجویان دانشگاهعلوم پزشکی زنجان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 612;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74417;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 612;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74417
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه اسکندری
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- هوش هیجانی عامل مهمی برای موفقیت در زندگی است و اغلب میزان آن در دختران و پسران متفاوت بوده و تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سلامت روان و خلاقیت قرار دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان و جامعه آماری شامل دانشجویان آن دانشگاه بود. روش نمونهگیری پژوهش تصادفی طبقهای بود و 118 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بصورت تصادفی و به تناسب جمعیت موجود از بین دانشجویان دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و پیراپزشکی انتخاب شدند. متغیرهای این پژوهش هوش هیجانی، سلامت روان و خلاقیت بود که با پرسشنامههای هوش هیجانی بار- ان، سلامت روان SCL-90و خلاقیت عابدی اندازهگیری شدند. دادههای حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و سلامت روان در دانشجویان اعم از دختر و پسر رابطه مثبت معنادار وجود دارد در حالی که بین هوش هیجانی و خلاقیت در دانشجویان دختر رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین سلامت روان و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر همبستگی منفی معنادار وجود دارد. تفاوت معناداری در میزان هوش هیجانی سلامت روان و خلاقیت بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده نگردید. بر طبق یافته ها دانشجویانی که هوش هیجانی بالایی دارند، از سلامت روانی بهتری برخوردارند و دانشجویانی که از سلامت روانی بهتری برخوردارند، خلاقیت کمتری دارند.
- Abstract
- Abstract Emotional intelligence is a key factor for success in life and it was often different in boys and girls and it was influenced by several factors including mental health and creativity. The aim of this study was the relationship between emotional intelligence, mental health and creativity in students of Zanjan University of Medical Sciences and study population was the students of this University. The method of sampling was stratified random sampling and 118 of students was selected randomly and proportionally from medical school student, Dentistry, Pharmacy, Nursing and Allied Health faculties. The study variables were consisted of emotional intelligence, mental health and creativity, that were measured by Bar-on emotional intelligence, SCL-90 mental health and Abedi creativity questionnaires. The data were analyzed and the results showed that there was a significant positive relationship between emotional intelligence and mental health in both girl and boy students, Where as, there was a significant negative between emotional intelligence and creativity. There was also a significant negative relationship between mental health and creativity in both girl and boy students. No significant differences for emotional intelligence, mental health and creativity between girl and boy students was observed. According to the findings, students who had a high emotional intelligence had a better mental health and students with better mental health had a lower creativity