عنوان پایان‌نامه

رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی درسال تحصیلی ۹۵-۹۴




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74233;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2456;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74233;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2456
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی و سازگاری اجتماعی در میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی در نیم¬سال اول سال تحصیلی 95-94 شکل گرفته است. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق توصیفی– همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تشکیل می¬دهند . نمونه آماری از طریق فرمول کوکران تعداد 289 نفر به دست آمد که از طریق نمونه گیری در دسترس از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. به منظور جمع¬آوری داده¬ها از دو پرسش¬نامه استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی با 5 سوال و طبقه سازگاری اجتماعی پرسش¬نامه شخصیتی کالیفرنیا با تعداد 209 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش¬نامه¬ها مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی پرسش¬نامه میزان استفاده دانشجویان از شبکه¬های اجتماعی مجازی، 81/ 0 و ضریب پایایی کل پرسش¬نامه سازگاری اجتماعی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمد. برای تحلیل داده¬ ها هم از آمار توصیفی (فراوانی ، میانگین و انحراف معیار) و از آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس و آزمون T) استفاده شد. نتایج نشان می¬دهد بین سازگاری اجتماعی و استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بدین معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی بیش¬تر باشد، میزان سازگاری اجتماعی پایین¬تر است. طبق نتایج بدست آمده دانشجویان رشته ادبیات عربی پایین ترین نمره سازگاری اجتماعی را کسب کردند و دانشجویان رشته ادبیات فارسی هم کمترین میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی را داشتند. کلید واژه¬ها : فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت، شبکه¬های اجتماعی مجازی و سازگاری اجتماعی
    Abstract
    and Social Adjustment among Undergraduates in Faculty of Humanities in Kharazmi University in 2015-16 Academic Year Abstract: The purpose of this research is to study the relationship between engagement in virtual social networks and social adjustment among undergraduates in Faculty of Humanities in Kharazmi University in the first semester of 2015-16 academic year. The research methodology in terms of goal is applicable and in terms of method is descriptive-correlation. The statistical population of this research consisted of all B.A. students of the Faculty of Humanities in Kharazmi University. T statistical sample was 289 members which were chosen in Convenience sampling method by using Cochran formula. Two questionnaires of engagement in virtual social networks with 5 questions and social adjustment category of California Personality questionnaire with 209 questions were used for data collection. To determine content validity, the concerned tools were given to the advisor and supervisor professors as well as concerned experts and the reliability of the questionnaire of engagement in virtual social networks was found to be 0/81 , and the total reliability of the questionnaire of social adjustment was found to be 0/85 in Cronbach Alpha Coefficient Scale. Data Analysis was performed in two parts by descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation ) and by inferential statistics ( Pearson Correlation, Multiple Regression , Variance Analysis and T Test). The results showed that there is a negative meaningful relation between social adjustment and engagement in virtual social networks. It means the more the engagement in virtual social networks to be, the less social adjustment is. According to the foundings, students of Arabic Literature had the least scale in social adjustment and the students of Persian Literature had the least engagement in virtual social networks. Keyword: Information and communication technology, Internet, virtual social networks, and social adjustment.