عنوان پایان‌نامه

رابطه منزلت اجتماعی ادراک شده معلم باخودکارآمدی تحصیلی و ادراک دانش آموز از ساختار کلاس



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه منزلت اجتماعی ادراک شده معلم باخودکارآمدی تحصیلی و ادراک دانش آموز از ساختار کلاس" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73173;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2420;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73173;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2420
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    منصوره حاج حسینی

    منزلت اجتماعی معلم، اعتبار و حیثیت اجتماعی اوست. با توجه به اهمیت آن در شکل گیری نوع ساختار کلاس و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز، هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه ی منزلت اجتماعی داراک شده ی معلم با خودکارآمدی تحصیلی و ادراک دانش آموز از ساختار کلاس است. جامعه ی آماری پژوهش، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393در کلیه ی مدارس متوسطه ی دولتی دوره ی دوم شهر تهران (130555 نفر) و معلمین آن ها (9647 نفر) بوده است که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی و به نسبت سه به یک، 300 دانش آموز و 100 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. روش اجرای این پژوهش غیر آزمایشی و توصیفی و طرح تحقیق از نوع طرح های همبستگی بود. جهت گردآوری داده ها، معلمین پرسشنامه ی منزلت اجتماعی نویدی و برزگر (1382) با ضریب آلفای84/0را پاسخ دادند و دانش آموزان پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) با ضریب آلفای 81/0 و پرسشنامه ی ساختار کلاس میگلی و همکاران (2000) با ضریب پایایی در سه خرده مقیاس: ساختار هدفی تبحری، 76/0ساختار هدفی رویکرد- عملکرد، 70/0و ساختار هدفی اجتناب- عملکرد، 83/0 را پاسخ دادند. نتایج حاکی از رابطه ی مثبت میان منزلت اجتماعی ادراک شده ی معلم و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز می باشد. همچنان که رابطه ی درون مؤلفه های منزلت اجتماعی معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز مثبت و معنی دار بود. همچنین بر پایه ی نتایج، ساختار تبحری کلاس با منزلت اجتماعی واقعی، ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت، تأمین امکانات رفاهی و اعمال سیاست مشارکت معلم رابطه ی مثبت و معنی دار داشت. ساختار تبحری با افزایش کارایی نظام آموزشی و اصلاح شیوه های تربیت معلم رابطه ی معنی داری نداشت. ساختار رویکرد- عملکرد فقط با ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت رابطه ی مثبت و معنی دار داشت.
    Abstract
    Teacher social status, his Social prestige and reputation. Considering to its importance In the formation of the class and student academic self-efficacy ? This study aimed to identify the relationship between perceived social prestige of teacher with student's academic self-efficacy and perceived of the classroom structure. Research statistical society? Female students high school in studying at academic year 1393-94 in all governmental secondary high school second term in Tehran (130,555 people) and their is teachers (9647 people) through multistage random cluster sampling and the ratio was selected 3:1. Implementation methods this research Non-experimental, descriptive and research project of type projects was correlated. For data collection, questionnaire social prestige Navid and Barzegar (1382) the alpha coefficient 0/84 to respond and students Questionnaire academic self-efficacy Mc Ilroy and Bunting (2002) with alpha coefficient 0/81 and Questionnaire classroom structure Miguel et al. (2000) with reliability coefficient At three subscales: mastery purpose structure of purpose approach 0/76 purpose structure performance- approach0/70 and the performance avoidance purpose structure 0/83 to respond. The results is showed a positive relationship between social prestige teacher and self-efficacy of student. the relationship between inside components of social prestig teacher with student self-efficacy was significantly positive. also based on the results, the classroom structure based on proficiency with real social prestige, improving the position of education, providing amenities and action policies teacher participation was a positive and significant relationship. mastery structure by increasing the efficiency of the education system and conversance structure by increasing the efficiency of the education system and reform of teacher training methods had no significant relationship. structure of performance-approach education with improving the position of positive and significant relationship. Keywords: Social prestige - academic self-efficacy - Classroom structure.