عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و عملکرد تحصیلی با نقش واسطه گری درگیری تحصیلی در بین دانش آموزان سوم متوسطه منطقه ۲ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۴-۹۳




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74467;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2465;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74467;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2465
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه¬ای درگیری تحصیلی در ارتباط بین میزان و نگرش به استفاده از شبکه¬های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان سوم دبیرستان منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 می¬باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (رویکرد تحلیل مسیر) می باشد. بدین منظور تعداد ?50 نفر(?87 دختر و 163پسر) از دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم دبیرستان منطقه 5 شهرتهران، که به روش تصادفی طبقه¬ای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه¬ محقق ساخته¬ میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی و پرسشنامه¬ی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت جواب دادند. از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی ????-???? برای عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده¬های پژوهش برازش مناسبی داشته است. نگرش و میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با واسطه¬ی درگیری تحصیلی توانست 31/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را پیش¬بینی نماید. یافته¬ها حاکی از آن است که بین مولفه¬های نگرش و میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنی¬داری وجود دارد. نگرش و میزان استفاده از شبکه¬های اجتماعی در پسران بالاتر از دختران بود. میانگین خرده مقیاس¬های درگیری در امور تحصیلی در گروه دخترها نسبت به پسرها بیشتر است و دختران درگیری تحصیلی بالاتری دارند. همچنین در عملکردتحصیلی نیز دخترها نسبت به پسرها بالاتر بودند. بنابراین، دانش¬آموزان استفاده¬ی زیادی از شبکه¬های اجتماعی داشته و این مساله سبب کاهش زمان مطالعه¬ی ناشی از استفاده از این شبکه¬ها شده و در نتیجه باعث تضعیف عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان می¬گردد. کلیدواژه¬ها: شبکه¬های اجتماعی، درگیری تحصیلی، عملکرد تحصیلی، منطقه 5 تهران، دانش-آموز.
    Abstract
    Abstract The purpose of the present research was to investigate the role of mediating academic engagement in relation of attitude and with educational performance among in third high school students region 5 of Tehran in the educational year 1393-94. The research method was descriptive (non-experimental) and correlational and approach path analysis. A number of 350 students (187 girls and 163 boys) of the girls and boys in third high school students region 5 of Tehran, that were selected through stratified random sampling that responded to made researcher questionnaire of using social networks and academic engagement Khaleghi nejad, Hakimzadeh, Besharat. The end of the second academic semester 1393-1394 for student's performance were used. The results showed that the proposed model is a good fit with research data. Attitude and amount using of social networks 0/31 mediated by academic engagement could predict of the variance academic performance. Results indicate that there is a significant negative relationship between the attitude and amount using of social networks with academic performance. Attitude and amount using of social networks in boys higher than girls. The average subscale of academic engagement in girls group more than boys and the girls have a higher academic engagement. Also girls were higher than boys in academic performance. Therefore, the students had a lot of use of social networks, and reduce the time to study the issue arising from the use of this Network and thus weakens the academic performance of students in throughput. Key word: social networks, academic engagement, academic performance, region 5 of Tehran, student.