عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در ارتباط با سبک های مشارکت در یادگیری گراشا - ریچمن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در ارتباط با سبک های مشارکت در یادگیری گراشا - ریچمن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75347;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2476;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75347;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2476
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    مجید قاسمی
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین سبک های مشارکت در یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94-93 می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و از نوع طرح های همبستگی و تحلیل مسیر می باشد. بدین منظور تعداد ??? نفر(??? دختر و ???پسر) از دانشجویان دانشکده های فنی و- مهندسی و علوم رفتاری که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، به پرسش نامه های سبک های مشارکت در یادگیری گراشا و ریچمن و پرسشنامه ی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت جواب دادند. از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی ????-???? برای عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های پژوهش برازش مناسبی داشته و سبک های یادگیری از طریق درگیری علمی و روان شناختی بر روی عملکرد تحصیلی به صورت غیر مستقیم تاثیر داشته و 47/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که تمامی مولفه های درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت. بین سبک های یادگیری و عملکرد تحصیلی به جز سبک وابسته، رابطه¬ی معناداری وجود داشته و اثر مستقیم سبک¬های یادگیری بر عملکرد تحصیلی تایید شد. پسران در سبک اجتنابی بالاتر از دختران بودند، در حالی که دختران بیشتر سبک وابسته، مشارکت جو و همکاری کننده را ترجیح داده اند. همچنین دانشجویان کارشناسی در سبک اجتناب کننده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سبک¬های رقابتی و مشارکتی بالاتر بودند. بین دو گروه دانشجویان علوم رفتاری و فنی-مهندسی تفاوت معناداری در بین خرده مقیاس های سبک یادگیری وجود نداشت. علاوه بر این درگیری تحصیلی دانشجویان دختر از دانشجویان پسر بالاتر بود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای درگیری تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان کارشناسی بودند و دانشجویان فنی-مهندسی درگیری شناختی بالاتری نسبت به دانشجویان علوم رفتاری داشتند.
    Abstract
    The purpose of the present research was to investigate the role of mediating engagement academic in relation of Student Learning styles and academic performance of students at Tehran University is the academic year 94-93. The research method was descriptive (non-experimental) and correlational and approach path analysis. A number of 372 students (115 girls and 257 boys) from Faculty of Engineering and behavioral sciences that were selected through stratified random sampling that responded to questionnaires learning styles Grasha and Richman and academic engagement Khaleghi nejad, Hakimzadeh, Besharat. The end of the second academic semester 1393-1394 academic grades for performance were used. The results showed that the proposed model is a good fit with research data. Path analysis results showed that the proposed model is a good fit with research data and learning styles through academic engagement and psychological engagement on academic performance indirectly affect academic performance and 0/47 of the variance Academic performance has been explained. Other findings showed that all components of academic engagement and academic performance had a significant positive relationship. There was a significant relationship between the styles of learning and academic performance, except dependent style, learning styles and direct effect on academic performance through learning styles confirmed. Had more boys than girls in the style of avoidance, while girls are more dependent style, participatory and cooperative are preferred. Undergraduates also were higher in avoiding style, and graduate students in styles of competitive and cooperative higher. Between two groups of students in Behavioural Sciences and Engineering there was not a significant difference in learning style subscales. In addition, the academic engagement of female students was higher than male students. Graduate students in academic engagement, higher than the undergraduates were. Engineering students from behavioral science students had higher cognitive engagement. Key word: Learning styles, academic engagement, academic performance, student, University of Tehran