بررسی نقش فناوری اطلاعات در یادگیری دانش آموزان دختر منطقه ۸ دوره متوسطه شهر تهران :برنامه درسی پنهان
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73954;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2442;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73954;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2442
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهرزاد صفاری
- استاد راهنما
- مرضیه دهقانی
- چکیده
- چکیده در سه دهه¬ی اخیر توسعه¬ی تکنولوژی خصوصا در زمینه¬های ارتباطی باعث افزایش ارتباطات در جوامع انسانی شده¬است. یکی از مهم¬ترین ابعاد فناوری اطلاعات و فضای مجازی که با پویایی¬های خاصی همراه است و نقشی اساسی در شکل¬گیری برنامه درسی پنهان دارد، پیامدهایی است که برای دانش¬آموزان به دنبال دارد. در این مطالعه با توجه به اهمیت یادگیری¬های اینترنتی سعی شده¬است تا آموخته¬های تربیتی و غیرتربیتی دانش¬آموزان دختر دوره متوسطه دوم و میزان توزیع این آموخته¬ها در بین آنها مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش بر مبنای پارادایم ترکیبی و از حیث طرح به¬کارگرفته شده اکتشافی و ابزار جمع-آوری داده¬ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه موردنظر تمامی معلمان، والدین و دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 8 شهر تهران بودند. به منظور دستیابی به داده-های مورد نظر در بخش کیفی با روش نمونه¬گیری ملاک¬محور و گلوله برفی با توجه به اصل اشباع تعداد 20نفر از دانش¬آموزان، 5نفر از کارمندان مدرسه و 5 نفر از والدین و در بخش کمی با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای 383 نفر از دانش¬آموزان انتخاب شدند و داده¬های حاصل از بخش کیفی با روش کدگذاری داده-های روایی( ابداع¬شده توسط گلیزر و اشتراوس) و داده¬های حاصل از بخش کمی با استفاده از آمارتوصیفی و آمار استباطی، روش آزمون t و برازندگی خی¬دو تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان می¬دهند که آموخته-های دانش¬آموزان و تاثیرات فضای مجازی در مقوله¬های آموزشی، اجتماعی، زمانی، فرهنگی، روانشناختی و ارزشی- اخلاقی قرار می¬گیرد و بررسی نتایج حاصله نشان می¬دهد که آموخته¬های مقوله¬های زمانی و اجتماعی برای دانش¬آموزان بیشتر تربیتی بوده¬است و آموخته¬های مقوله¬های آموزشی، فرهنگی و ارزشی- اخلاقی برای آنها بیشتر غیر تربیتی و در نهایت در آموخته¬های مقوله روانشناختی، فضای مجازی اثر معناداری بر آن¬ها نداشته¬است. کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، فضای مجازی، شبکه¬های اجتماعی، اینترنت، برنامه درسی پنهان، مقطع متوسطه، دانش¬آموز، یادگیری.
- Abstract
- Abstract: In the last three decades, technology development, especially in the fields of communications has caused development in human societies. One of the most important aspects of information technology and the virtual space that has particular dynamics and plays a pivotal role in the formation of the hidden curriculum, is the consequences of this space. In this study with regard to the importance of the internet based learnings, we have discover the educational and noneducational taughts of female second high schoolers, and the prevalence of the taughts among them. This study is conducted within the mixed methods framework, In terms of design employed is exploratory, and the data are collected by semi-structured interviews and questionnaire. Target population was all teachers, parents and female second high schoolers in Tehran district 8. In qualitative phase, to achieve the desired data, criterion and snowball sampling is used and the number of informants is based the saturation rule totally, 20 students, 5 schools staff and 5parents were selected, and in the quantitative part, 383 students were selected by cluster sampling.The acquired qualitive data are analyzed by the coding method (suggested by Glazer and Strauss for analyzing narrative data) and the acquired quantitive data are analyzed with descriptive statistics and inferential statistics,t- test method and chi-square test. Results show that student taughts and the effects of the virtual space placed in, educational, social, time, cultural, psychological and moral- value categories and the results indicate that taughts of time and social categories for more students were educational, and taughts categories of educational, cultural and moral-value to them more noneducational and ultimately taughts of psychological category in middle and cyberspace has not significant effect on them. Key words: information technology, cyberspace, social networks, the Internet, hidden curriculum, high school, students, learning.