عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش فن آوری اطلاعات در یادگیری دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده فنی دانشگاه تهران : برنامه درسی پنهان




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76047;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2496;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76047;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2496
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده با توجه به توسعه فناوری اطلاعات در آموزش عالی، نقش اینترنت به عنوان یک مولفه کلیدی در ایجاد برنامه درسی پنهان برای دانشجویان امری غیر قابل اجتناب به نظر می رسد. در پژوهش حاضر سعی بر این بود که با بررسی برنامه درسی پنهان اینترنت در دانشجویان دانشکده فنی و روانشناسی و علوم تربیتی رفتارهای تربیتی و غیر تربیتی دانشجویان در فضای مجازی شناسایی شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آموخته های مبتنی بر فضای مجازی توسط دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و دانشکده فنی انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته می باشد. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشکده فنی و روانشناسی و علوم تربیتی و حجم نمونه آن بر اساس جدول مورگان 369 نفر می باشند. ضمنا برای بخش کیفی نمونه براساس اصل اشباع مشخص شد که با 25 نفر از دانشجویان دو دانشکده مصاحبه به عمل آمد که این افراد به صورت نمونه گیری تصادفی هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جمع آوری داده ها در این پژوهش به وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رفتارهای تربیتی دانشجویان عبارتند از: سواد اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، بالا رفتن اطلاعات عمومی، یادگیری اطلاعات مربوط به روابط جنسی، سرعت عمل در برقراری ارتباط، بررسی مسائل دینی، قوی شدن باورهای دینی، دین شناسی، تسهیل خرید، افزایش آگاهی های شغلی، شم سیاسی، آگاهی از جریان های سیاسی در کشور، افزایش مشارکت سیاسی. فراوانی و درصد راوانی در موافقت با تمامی گویه ها در دانشجویان از طریق آزمون خی دو در سطح (000/0 >p) معنادار است. رفتارهای غیرتربیتی دانشجویان دو دانشکده عبارتند از: رشد مصرف گرایی، گرایش به سوی ارزش ها و هنجار های غربی، تضعیف آداب و رسوم سنتی خانواده¬ها، جایگشت زبان، انزواطلبی، شکل گیری شخصیت های چند گانه، تضعیف اعتماد به نفس، کج خلقی و پرخاشگری، کاهش روابط خانوادگی، محدود شدن روابط اجتماعی، جایگشت ارزش ها، تضعیف ارزش های دینی، گسترش اباحه گر¬ی، نیازآفرینی غیر معقول، شبهه آفرینی سیاسی. واژگان کلیدی: برنامه درسی پنهان، فضای مجازی، فناوری اطلاعات، دانشجویان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده فنی.
    Abstract
    Abstract With regard to the development of information technology in higher education, the role of the Internet as a key component in the creation of hidden curriculum for students' seems unavoidable. The present study was designed to examine the hidden curriculum Faculty of Psychology and Educational Sciences student Internet behavior, education and training students in the virtual space to be detected. This study aimed to identify cyber-based learning by students of the College of Psychology and Education and Technical College has been done. The research is mixed. The population in this study, students in the Faculty of Psychology and Educational Sciences and the sample size based on Morgan 369 persons. In addition to the quality of the principle of saturation, it was found that 25 students from two schools were interviewed that they were chosen for random sampling. In the quantitative data collection in this research was conducted by questionnaire. The results showed that parenting behaviors students are: information literacy, cultural diversity, increasing public information, learning about sex, speed of communication, religious issues, strong religious beliefs, religion, facilitate the purchase, Awareness increase employment, political instincts, aware of the political flow, increase political participation. The frequency and percentage of students through agreements with all the items in the chi-square test (000/0> p) is significant. Educational behavior of college students are growing consumerism, the trend towards Western values and norms, undermine the traditional family customs, language permutations, isolationism, the formation of multiple characters, Undermine confidence, irritability and aggression, reduction of family relations, social relations are limited, permutation values, undermine religious values, permissibility of Gary, Entrepreneurs need unreasonable , creating political uncertainty. Keywords: the hidden curriculum, virtual space, information technology, student, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Engineering.