عنوان پایاننامه
ارزیابی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی توسط مدل فیلیپس (مطالعه موردی: شرکت سازه گستر سایپا)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75077;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002348;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75077;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002348
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- میلاد شمس زارع
- استاد راهنما
- رضا طهماسبی
- چکیده
- با توجه به اهمیت روزافزون مدیریت منابع انسانی بهعنوان مهمترین دارایی یک سازمان، ارزیابی و بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی، امری حیاتی در جهت تحقق اهداف سازمان بهحساب میآید. به همین منظور وجود یک مدل مرجع جهت ارزیابی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی ضروری مینماید. لذا این پژوهش سعی دارد به ارزیابی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی شرکت سازهگستر سایپا بر اساس مدل منابع انسانی فیلیپس و ارائه راهکارهای بهبود بپردازد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع روش، یک مطالعه موردی عمل محور و توصیفی است. دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان واحد منابع انسانی سازمان و بررسی اسناد سازمانی گردآوری گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد میانگین کلی بلوغ فرآیندهای مدیریت منابع انسانی سازمان، در سطح دو است. فرآیند سیستمهای منابع انسانی و مدیریت دادهها با امتیاز پنج، بالاترین امتیاز و فرآیندهای توسعه قابلیت سازمانی، مدیریت استعداد و پاداش و قدردانی با امتیاز یک، پایینترین امتیاز را کسب نمودند. همچنین فرآیندهای استراتژی منابع انسانی، توسعه کارکنان، ایمنی و بهداشت و ارتباطات داخلی و خارجی موفق به کسب امتیاز سه شدند. فرآیندهای کارگزینی و مدیریت عملکرد نیز امتیاز دو را کسب نمودند. درنهایت با توجه به شکافهای عملکردی مستخرج از نتایج ارزیابی، پیشنهادهایی جهت اجرای پروژههای بهبود و صعود به سطح بالاتر به سازمان موردمطالعه ارائه گردید.
- Abstract
- Abstract Given the increasing importance of human resource management as the most important asset of an organization, it’s vital for achieving organizational goals to assesst and improve the HRM processes. Therefore, a reference model for assessing HRM processes is necessary. This study aims to assesst the HRM processes of SazeGostar Company based on Philips Model and provide solutions for them. The study based on the target is applied and in terms of method's type is a descriptive practice-oriented case study. Data were collected through interviews of HR experts and reviewing organizational documents. The results of the analysis showed that the overall average maturity of the organization's HRM processes, is at level two. The process of Data management and HR systems with a score of five, received the highest score and organizational capability development, talent management and rewards and recognition processes with a score of one, received the lowest score. HR strategy, Employee development, health and safety and internal and external relations Processes gained three points. Staffing processe and performance management processe also achieved two points. Finally, with regard to performance gaps derived from the results of the assesstment, proposals for projects to improve and climb to higher levels of study were presented. Key words: human resource management, human resource excellence models, maturity models, Philips model