عنوان پایان‌نامه

بخش بندی بازار اکوتوریسم در استان گلستان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بخش بندی بازار اکوتوریسم در استان گلستان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73088;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M785;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73088;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M785
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    محمود جعفرپور, آصف کریمی
    دانشجو
    ساناز ورخور

    چکیده: بخش‌بندی بازار در صنعت گردشگری از دیرباز در جهان موردتوجه بوده، در اواخر قرن بیستم، طبیعت‌گردی به‌عنوان بخش ویژه‌ای از صنعت گردشگری پدید آمد. در این میان بی‌توجهی به ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی مدرن در مهجور ماندن این صنعت بی‌تأثیر نبوده است. بدین ترتیب به‌کار نگرفتن راهبردهای مربوطه در این زمینه، سرانجامی جز حذف از صحنه رقابت را به دنبال نخواهد داشت. صنعت اکوتوریسم گلستان نیز از این مقوله مستثنا نیست و تنها ابزار حفظ موجودیت استان گلستان در عرصه‌ی رقابت در حوزه جذب اکوتوریست‌ها به استان، به‌کارگیری راهبردهای برقراری ارتباط صحیح و مؤثر با گردشگران است و ضرورت داشتن یک بخش‌بندی بازار بیش‌ازپیش احساس می‌شود. هدف از این پژوهش بخش‌بندی بازار اکوتوریسم در استان گلستان می‌باشد. در روش تحقیق این پژوهش، برای رسیدن به معیارهای بخش‌بندی، با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه میدانی، تعداد زیادی معیار( سؤالات) استخراج شد. با کمک اساتید و کارشناسان گردشگری، از طریق پرسش‌نامه خبرگان و همچنین روش قضاوتی خبرگان، در کل 62 سؤال طراحی شد. بر اساس این 62 شاخص، پرسش‌نامه‌ای در 2 بخش طراحی شد و بین40 نفر از گردشگران، به‌صورت پیش‌آزمون توزیع شد و پس از اینکه روایی توسط خبرگان و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ 795/0) پرسش‌نامه تأیید شد با روش نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس و جدول مورگان برای حجم نمونه، تعداد حجم نمونه 384 نفر به‌دست آمد. این پرسش‌نامه در بین 500 نفر از گردشگران توزیع شد که تعداد 400 پرسش‌نامه مفید جمع‌آوری شد. برای مناسب بودن کفایت نمونه، آزمون KMO با 903/0 مناسب بودن داده‌ها را تأیید کرد .سپس از فنون تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‌ای برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در تحلیل عاملی تعداد 19 سؤال به دلیل داشتن عدد اشتراکات کمتر از 5/0 حذف شد و تحلیل عاملی روی 43 سؤال باقی‌مانده، تعداد 9 عامل را مشخص کرد که این 9 عامل پس از انجام تحلیل خوشه‌ای در 4 بخش قرار گرفت. نتایج تحلیل خوشه‌ای برای 4 بخش نشان داد که بخش سوم به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش در میان بخش‌ها می‌باشد. این بخش برای عامل فعالیت فیزیکی اهمیت بسیار زیاد، و برای عامل یادگیری در مورد طبیعت اهمیت بسیار کمی قائل است. بخش یک، برای عامل دانش و نگرش زیست‌محیطی بیشترین اهمیت و برای عامل امکانات طبیعی اهمیت کمی قائل است. بخش دوم برای برای عامل فعالیت فیزیکی اهمیت زیاد و برای عامل استراحت و تمدد اعصاب اهمیت کمی قائل است. بخش چهارم نیز برای عامل امکانات طبیعی اهمیت زیاد و برای عامل فعالیت فیزیکی اهمیت کمی قائل است. هر بخش از لحاظ ویژگی های فردی بررسی شد نتایج تحلیل نشان داد که هیچ کدام از متغیرها با خوشه ها در ارتباط نمی باشند. واژگان کلیدی: بخش بندی بازار، اکوتوریسم، اکوتوریست، گلستان، بازار هدف
    Abstract
    Abstract Market segmentation in tourism has long been in the world considered, In the late twentieth century, Ecotourism as an important part of the tourism industry emerged. The lack of modern marketing tools, In obsolete stay The industry has not been immune. Thus Not using the appropriate strategies in this field, Doomed to be eliminated from the competition to follow. Iran's tourism industry from This issue is no exception and the only tool of existence Golestan In the realm of Competition in the field of tourist attraction in the province, use the Accurate and effective communication strategies with tourists.and The necessity of having a market segmentation Increasingly felt. The aim of this research is to Ecotourism market segmentation in Golestan province. The research method this research, To achieve segmentation criteria, The review of literature And history, A large number of criteria (questions) extracted. With the help of professors and tourism experts, Through questionnaires Experts A total of 62 questions were designed. According to 62 index. A questionnaire was designed in 2 sections and Between 40 tourists Was distributed to pre-test. And after The validity by experts And reliability (Cronbach's alpha coefficient 795/0) questionnaire Confirmed with A cluster sampling technique, and Morgan table for sample size, Sample size was 384. The questionnaire was distributed among 500 tourists A total of 400 questionnaires were collected Useful. for Suitable the sampling adequacy, KMO test with 903/0 Suitability Data approved. Then from Factor analysis and cluster analysis techniques Was used for data analysis. in Factor analysis, A total of 19 questions, Due to number fewer than 5.0 removed And factor analysis on 43 questions remaining, specified the number 9 factor. Which 9 factor after the cluster analysis was performed in 4 parts. Cluster analysis Results showed for 4 segments. The third segment is the largest segment among the segments. This segment for physical activity factor Very important, And for learn about the nature factor of very little importance is attached. one segment , for factor environmental knowledge and attitudes of very importance and for natural resources factor of very little importance is attached. two segment , for factor physical activity of very importance and for Rest and relaxation factor of very little importance is attached. four segment , for factor natural resources of very importance and for physical activity factor of very little importance is attached. each section was evaluated from the aspect of personal characteristics, the results showed that none of the variables are associated with clusters. Keywords: Market segmentation, Ecotourism, Ecotourist, Golestan, Target market.