عنوان پایان‌نامه

بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی برامید برسرسختی سلامت و بهزیستی ذهنی نوجوانان تالاسمی شهر اصفهان



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی برامید برسرسختی سلامت و بهزیستی ذهنی نوجوانان تالاسمی شهر اصفهان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74627;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2470;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74627;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2470
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    منیژه قاضی

    چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امید بر سرسختی سلامت و بهزیستی ذهنی نوجوانان مبتلا به تالاسمی شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش50 نفر از نوجوانان مبتلا به تالاسمی بستری در بیمارستان سیدالشهدا بودند که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای اندازه گیری سرسختی سلامت از پرسشنامه ی سرسختی سلامت (RHHI-24)، و برای اندازه گیری بهزیستی ذهنی از مقیاس رضایت از زندگی(کانتریل، 1965)و مقیاس عواطف مثبت و عواطف منفی(مرازک و کولارز، 1988) استفاده شد. ابتدا هر دو گروه، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. سپس افراد گروه آزمایش تحت آموزش برنامه ی امید قرار گرفتند. در نهایت هر دو گروه، پرسشنامه ها را مجدد تکمیل کردند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر امید، سرسختی سلامت و بهزیستی ذهنی را در بیماران نوجوان مبتلا به تالاسمی افزایش داد. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که مداخله ی آموزشی به کار گرفته شده در این پژوهش می تواند برای ارتقا سرسختی سلامت و بهزیستی ذهنی نوجوانان مبتلا به تالاسمی مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی: بیماری تالاسمی، آموزش گروهی مبتنی بر امید، سرسختی سلامت، بهزیستی ذهنی
    Abstract
    Abstract The purpose of this research was to effectiveness of group training based hope theory on health- hardiness and subjective well-being in thalassemic adolescents in Isfahan. The research was quazsi-experimental study with pre-post design with control group . The sample consisted of 50 adolescents with thalassemia Sayed Al Shohada Hospital who was the study's inclusion criteria and were randomly assigned to two experimental and control groups. To measure health-hardiness variable of the Health-Hardiness Questionnaire (RHHI-24), and to measure subjective well-being of the Satisfaction with life scale(Cantril, 1965) and Positive and Negative Affect Scale(Mroczek & Kolarz, 1998)was used. Both groups completed the research instrument. The experimental group were trained by Hope program. Finally, both groups completed the questionnaires, again. The results showed that training is based on hope, tenacity health and subjective well-being in adolescent patients with thalassemia increased. Key words: Thalassemia, group training based on hope, tenacity health, subjective well-being.