عنوان پایان‌نامه

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی برپرخاشگری و قلدری(زورگویی)دانش آموزان پسر



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثربخشی آموزش مهارت های زندگی برپرخاشگری و قلدری(زورگویی)دانش آموزان پسر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72863;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2412;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72863;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2412
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    هدف اصلی این پژوهش تبیین تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش پرخاشگری و قلدری دانش‌آموزان پسر بود. روش استفاده‌شده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر سال دوم و سوم هنرستان های ناحیه دو شهرستان کرج بودند و روش نمونه‌گیری استفاده‌شده، نمونه‌گیری در دسترس می‌باشد. برای انجام پژوهش 30 دانش‌آموز که در آزمون پرخاشگری نمره بالاتر از متوسط کسب کرده بودند به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ و با مقیاس پرخاشگری (باس و پری، 1992) و مقیاس قلدری (الوئوس، 1996) مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مهارت‌های زندگی را دریافت کردند و پس از اتمام جلسات گروهی، پس‌آزمون اجرا شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر متغیر پرخاشگری کلی و مؤلفه‌های آن (پرخاشگری بدنی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت) و همچنین قلدری و مؤلفه‌های آن به‌خصوص شیوع قلدری در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون مؤثر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی اثر معناداری در کاهش پرخاشگری و قلدری داشته است. کلیدواژه‌ها: آموزش مهارت‌های زندگی، پرخاشگری، قلدری
    Abstract
    The main purpose of this research was to survey effect of life skills training on the aggression and bulling boy in students.The method used in this study was semi-experimental. The study population included all students in second and third two area schools in karaj. And the sampling method used, sampling is available. For this study 30 students who had a high score on aggression were selected for sample and the two control and experimental groups were replaced; and assessed with the aggression scale (Buos and Pery, 1992) and buylling scale (Olweus, 1996). The experimental group received eight sessions life skills training and after end of the group session, the post- test conducted. Findings form the study showed that life skills training on general aggression variables and parameters (physical aggression, language aggression, anger and hotility) as bullying and parameters, especially the prevalence 0f bullyhng in the experimental group in the post-test was effective. The result that life training had singnificanteffect in reducing aggression and bullying. Key words: life skills training, aggression, buylling.