رابطه بین سبک های فرزندپروری ادراک شده و پیشرفت ریاضی دانش آموزان:نقش واسطه ای جهت گیری آینده
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74123;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2440
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم فرهنگ دوست
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای جهت گیری آینده در رابطه بین سبک والدینی ادراک شده و پیشرفت ریاضی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای شهرستان بهارستان تهران است. بدین منظور ??? دانش اموز سال اول دبیرستان از بین چهار دبیرستان منطقه به طور تصادفی انتخاب شده و به دو پرسش نامه سبکهای والدینی ادراک شده(کرولینگ وهمکاران،????) وجهت گیری آینده (سگینر ،????) پاسخ دادند و همچنین نمره نیمه اول سال تحصیلی انان در درس ریاضی به عنوان نمره پیشرفت ریاضی منظور گردیده است . نتایج نشان داد ،که با در نظر گرفتن سبکهای والدینی (پدر ومادر باهم )،جهت گیری آینده نمی تواند نقش واسطه ای را برای هیچ کدام از متغیرهای ان (حمایت از خود مختاری، گرمی و درگیری) ایفا کند. اما با بررسی جداگانه این متغیر برای پدر و مادر، مسیر حمایت مادران از خود مختاری دخترانشان رابطه مثبت ومعنا داری با جهت گیری آینده انان دارد. یافتههای این پژوهش به طور کلی بیانگر نقش واسطه ای جهت گیری آینده در رابطه بین حمایت مادران از خود مختاری دخترانشان وپیشرفت ریاضی انان است . کلید واژهها: سبکهای والدینی، ادراک شده، جهت گیری آینده، پیشرفت ریاضی
- Abstract
- Abstracts The purpose of this study was to determine the relationship between perception parenting style and mathematical achievement with mediation future orientation in a sample of high school girl. For this purpose 385 participant were selected by cluster sampling among the first grad students of high school in county Baharestan. They answered to questionnaire parenting style perception (Grolinck and et ,1997) and future orientation (seginer ,2009). Also assessed through their mathematical achievement score in first term of 93-94 under grade academic year. The results indicate with respected to mother and father parenting style, future orientation can not perform mediation role for no one of variable parenting style (involvement ,warmth and autonomy –support).But with separate mother and father in this variable ,mothers supporting from their daughter autonomy ,positive and meaningful relationship with future orientation . Finding this study generally explanatory mediation role of future orientation with mothers supporting from daughters autonomy and mathematical achievement . Keyword: Future orientation, Parenting style, Mathematical achievement .