عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه خودتنظیمی هیجان و هوش اجتماعی با اهداف اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستان



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه خودتنظیمی هیجان و هوش اجتماعی با اهداف اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73561;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2419;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73561;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2419
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

    هدف پژوهش حاضر ،بررسی رابطه خودتنظیمی هیجان و هوش اجتماعی با اهداف اجتماعی بود. برای این منظور با روش نمونه گیری چند مرحله ای380نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران دراین پژوهش شرکت کردند .آنان پرسشنامه خودتنظیمی هیجان گارنفسکیCERQ(2002)،مقیاس هوش اجتماعی سیلورا(2001)و مقیاس اهداف اجتماعی ونتزل (1991)را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که اهداف اجتماعی و هوش اجتماعی باخودتنظیمی هیجان سازگار رابطه مثبت و معنی دار دارند. رابطه بین خودتنظیمی هیجان ناسازگار با اهداف اجتماعی رابطه منفی و معناداربود.هوش اجتماعی با تنظیم هیجان سازگار رابطه مثبت و با تنظیم هیجان ناسازگار رابطه منفی داشت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد از میان مولفه های خودتنظیمی هیجان و مولفه های هوش اجتماعی ،راهبردهای تنظیم هیجان سازگار و آگاهی اجتماعی به ترتیب بهترین پیش بین های اهداف اجتماعی هستند. در مجموع ،یافته ها بیانگر آن است، دانش آموزانی که خود تنظیمی هیجانی و هوش اجتماعی بالایی دارند ، مهارت های برقراری ارتباط وروابط اجتماعی خوبی دارندو از اهداف اجتماعی مشخصی پیروی می کنند.
    Abstract
    The aim of the current study was to investigate the relationship between emotional self-regulation and social intelligence with social goals.For this purpose ,the way of multi –stage sampling,380 Female high school students in Tehran were selected. They completed self-regulation questionnaire Garnefski CERQ(2002),scale social intelligence (TSIS)Silvera(2001)and social goals scale Ventezel(1991).The data were analyzed using pearson correlation coefficient and step-wise regression analysis.The results indicated that social goals and social intelligence had significant positive correlation with self-regulation adapted motivation. The self-regulation motivation-maladapted had significant negative correlation with social goals.social intelligence and regulation adapted motivation had positive correlation,but with regulation motivation maladapted had negative correlation. The result step-wise regression analysis showed that the component emotional self-regulation ,social intelligence strategy of regulation adapted motivation and social awareness were the best predictors of social goals. In general,it could be concluded that the students who self-regulation motivation,high social intelligence and good cooperation skills, social relation had ,followed certain by social goals. Key words: emotional self-regulation, social intelligence,social goals