عنوان پایاننامه
رابطه هویت قومی و ارتباط با مدرسه با بهزیستی ذهنی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان سنندج
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72709;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2396;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72709;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2396
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- آرزو ابراهیمی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- با هدف تعیین رابطه ی هویت قومی و ارتباط با مدرسه با بهزیستی ذهنی، 336 نفر (178 نفر پسر و 158 نفر دختر) از دانش آموزان سال سوم متوسطه ی شهرستان سنندج به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس اندازه گیری هویت قومی چند گروهی فینی (MEIM، 1992)، مقیاس ارتباط با مدرسه (SCS) براون و ایوانز (2002) و مقیاس تک-گویه ای رضایت کلی از زندگی کانتریل (1965) و مقیاس های عواطف مثبت و منفی مرازک و کریستین (1998) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که هویت قومی و ارتباط با مدرسه با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری دارند و هویت قومی با ارتباط با مدرسه رابطه ندارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که هویت قومی و ارتباط با مدرسه قادر به تبیین 5 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی هستند. بر اساس یافته ها ارتباط با مدرسه سهم بیشتری در پیش بینی بهزیستی ذهنی (به میزان 4 درصد) دارد. نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات دختران در بهزیستی ذهنی نسبت به پسران بیشتر است و بین هویت قومی و ارتباط با مدرسه ی دو جنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد. کلید واژه ها: هویت قومی، ارتباط با مدرسه، بهزیستی ذهنی، جنسیت
- Abstract
- The aim of this study was to determine the relationship between ethnic identity and school relationship with subjective well-being.For this reason 336 patients (178 males and 158 females) of high school students in the city of Sanandaj were selected randomly and completed MEIM, SCS) Brown and Evans (2002) and single-item scale general life satisfaction Kantryl (1965) and scales positive and negative emotions Mrazk and Christine (1998). The findings showed that there are relations between ethnic identity and connected to school, and subjective well being.There is not associated between ethnic identity and connected to school. The results of the regression analysis showed that ethnic identity and connected to school are able to predict 5% of the changes in subjective well-being. Based on the findings connected to school more shares in anticipation of subjective well-being (4%) is. Results also showed that the female subjective well being is highter than male and between ethnic identity and connected to school was no significant gender differences. Keywords: Identity Style (informative, normative, disordered/avoidant), Ethnic identity, Academic self efficacy, Academic achievement, Gender